نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 162
دليل ملفق از عقل و نقل بر ولايت فقيه
قبلا گذشت كه حاكم در دليل همواره عقل است , و اما تقسيم دليل به عقلى و نقلى
و ملفق از عقل و نقل به لحاظ مواد و مبادى خاصى است كه در استدلال مورد استفاده
قرار مى گيرند .
دليل ملفق از عقل و نقل دليلى است كه برخى از مقدمات آن را عقل , و برخى
ديگر را نقل تأمين مى كند , و اين گونه از دليل خود دو قسم است .
قسم اول : دليلى است كه موضوع حكم آن ماخوذ از شرع باشد , ليكن عقل مستقلا حكم
را بر آن موضوع مترتب كند .
قسم دوم : دليلى است كه موضوع و حكم هر دو مأخوذ از شرع است , ليكن عقل
لازمه آن حكم را بر آن موضوع مترتب كند .
مثال براى قسم اول , نماز خواندن در مكان غصبى است . زيرا حكم اين مسأله
منوط به نظر مجتهد در باب اجتماع امر و نهى است , و جواز اجتماع امر و نهى و يا
امتناع آن مبتنى بر يك برهان صرفا عقلى است . اگر مجتهد در مباحث اصولى تعدد
عنوان را موجب تعدد معنون بداند , قائل به جواز اجتماع خواهد شد , و اگر وحدت
معنون را مايه اتحاد عنوان بداند , اجتماع آن دو را جايز نشمرده و در اين
صورت با ترجيح جانب نهى بر امر , اصل امر را در خصوص مورد اجتماع منتفى
مى داند .
اين مسأله اصولى كه از صدر تا ساقه آن مسأله اى عقلى است , چون در مسأله فقهى
نماز در مكان غصبى پياده شود , منشأ حكم
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 162