نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 102
اقليتى كه كمتر از نصف هستند , فاقد حجيت است گر چه بناء عقلاء بر آن است ,
مگر آنكه امضاء آن از طريق شرع احراز گردد .
از اين گذشته در اين گونه از امور اگر احيانا اتفاق همگان حاصل گردد , نيابت
و يا وكالت بيش از چند لحظه مشروع نخواهد بود , زيرا در هر روز جمعى جديد
از افراد نابالغ به بلوغ مى رسند , و با بالغ شدن آنها ديگر رأيى كه پدر به
ولايت
از طرف آنها داده است ممضى نخواهد بود , مگر اين كه شخص بالغ نيز , به آنچه
كه ديگران رأى داده اند به عنوان وكالت يا نيابت رأى بدهد .
وكالت و نيابت در امور اجتماعى , با صرف نظر از همه اشكالات فقهى , هرگز
در قسمت سوم از امور اجتماع , كه تصرف در آنها , خارج از اختيار مردم است .
جريان نمى يابد , زيرا كه نيابت و وكالت در جايى است كه موكل يا منوب عنه ,
خود قادر بر انجام كار باشد . و حال آنكه , دخالت در اين قسمت از امور اجتماعى
, مختص به مقام ولايت است , هر چند كه حوزه ولايت حاكم اسلامى اختصاص به
مواردى كه خارج از تصرف و دخالت اشخاص است ندارد . دليل بر اين مطلب آيه
كريمه سوره احزاب است , آنجا كه مى فرمايد :
﴿ النبى اولى بالمؤمنين من انفسهم ﴾ - احزاب]( 16 :
يعنى پيامبر - صلى الله عليه و آله - در دخالت بر امورى كه مؤمنين , خود
قادر
بر تصرف در آن هستند , اولى از آنها است . زيرا اولويت مذكور در اين آيه ,
همانند آنچه كه در كريمه﴿ اولوا الارحام
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 102