responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 85
خداى سبحان ناشى از ذلت نيست( لم يكن له ولى من الذل ) [2] اما بندگان , حيثيتى جز ذلت و فقر صرف , نسبت به آن غنى محض , ندارند( . يا أيهاالناس أنتم الفقراء الى الله ) [3] ديگران ذل الى الله دارند و به خدا محتاجند , اما خداى سبحان بى نياز است , از اين رو خدا ذل و ذلتى نسبت به احدى ندارد . در نتيجه ولايت ميان خداى سبحان و مؤمنين از قبيل اضافه متخالفة الاطراف ( مثل علت و معلول ) خواهد بود . برخلاف ولايت ميان انسانها كه از نوع اضافه متوافقة الاطراف است .

خلاصه فصل دوم اين است كه ولايت موجود است . زيرا آيات فراوانى از قرآن كريم دلالت مى كند بر اينكه عده اى اولياء الهى اند .

نقش عمل

در فصل سوم بحث , اينچنين گفته شد كه هر عملى كه انسان را به خدا نزديك مى كند , راه اثبات ولايت است , چون اگر بحث لفظى باشد , ممكن است گفته شود ولايت غير از تقرب است , ولى بحث , معنوى است , از اين رو خواه با لفظ ولايت مطرح بشود و خواه با لفظ تقرب , نتيجه اش يكسان است . هر عمل صالحى كه انسان آن را براى خدا انجام دهد , يعنى هم حسن فعلى داشته باشد و هم حسن فاعلى , او را به خدا نزديك مى كند و هنگامى كه به خدا نزديك شد تحت ولايت الهى قرار مى گيرد . پس همه آياتى كه ما را به تقرب دعوت


[2]سوره اسراء , آيه 111 .

[3]سوره فاطر , آيه 15 .

نام کتاب : ولايت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 85
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست