در اراده تشريعيه خداوند , بين اراده مولى و فعل خارجى , اراده و عمل غير ,
فاصله است . خداوند در اين گونه از اراده , عمل را از انسان مكلف مى طلبد , و
چون انسان مختار است , گاهى اطاعت نموده و گاه تمرد مى نمايد .
ولايت تكوينى و ولايت تشريعى خداوند
بعد از توجه به مقدمات و اصول مذكور , روشن مى شود كه خداى سبحان هم داراى
ولايت تكوينى است و هم داراى ولايت تشريعى . زيرا براساس توحيد ربوبى ,
خداوند است كه با اعمال ولايت ( , كون) را اداره مى كند , و اوست كه همواره
به انحاء گوناگون , ربوبيت خود را اعمال مى نمايد .
و نيز براساس پذيرش نبوت و بعد از فراغ از اثبات وحى , تنها خداست كه حق
جعل قانون دارد , و هم اوست كه احكام جعل شده را از طريق پيامبر به مردم ابلاغ
مى نمايد , گذشته از آنكه قرآن كريم جعل احكام را به خداى سبحان نسبت مى دهد .
براى مثال درباره اين كه پيامبر بايد احكام جعل شده الهى را بشنود و به مردم
ابلاغ نمايد . مى فرمايد :
(
لاتحرك به لسانك لتعجل به ان علينا جمعه و قرآنه
) . [6]