الروح القدسية لاتشغلها جهة تحت عن جهة فوق . و مايستغرق ( ولا يستغرق خ ل )
الحس الظاهر حسها الباطن . و يتعدى ( و قديتعدى خ ل ) تأثيرها عن بدنها الى أجسام
العالم و ما فيه . و تقبل المعقولات من الروح الملكية بلاتعليم من الناس .
ترجمه : روح قدسى را سوى پايين از سوى بالا باز نميدارد . و حس آشكار حس
پنهانش را فرا نمى گيرد . و تأثيرش از بدنش باجسام عالم و بانچه در وى است
تجاوز مى كند . و معقولات را از روح ملكى بدون تعليم آدمى مى پذيرد .
در خواص روح قدسى
بيان : اين فص در خواص روحى قدسى است . مقصود در اين فص و فص بعدى اين
است كه انسان بمقامى ميرسد كه مظهر اسم شريف يا من لايشغاه شأن عن شأن ميشود
چنانكه در آخر فص بعد به اين نكته تصريح ميكند و آن انسانى است كه داراى روح
قدسى است . كه حائز سفر چهارم از اسفار اربعه يعنى خود كامل و مكمل بندگان خدا
و قلب عالم امكان و امام كل است .
و اسلوب بحث در چند فص گذشته تا اين فص بدين منوال است كه چون از مرتبه
نازل بسوى كامل سفر كنيم مى بينيم كه هر مرتبه واجد كمالات مرتبه مادون خود است
با اضافه لذا هر مرتبه عالى