كوششهاى پيگير آنرا ياد بگيرد . پس انبياء چيزى به انسانها ياد مى دهند كه اگر
نباشند هرگز فراگيرى آنها ميسور انسانها نيست .
موانع كرامت
چون طرز صحيح در تعليم كرامت آنست كه موانع آن , همانند شرايط و علل آن
بازگو گردد , لذا خداى سبحان كه در مدرسه كرامت , اكرم و معلم انسانها است ,
ابتدا موانع نيل به كرامت را ذكر مى كند , زيرا انسان تا از آن موانع نجات پيدا
نكند , واجد صلاحيت شركت در كلاس درس نخواهد بود .
طغيان
در همان آغاز نزول وحى , اولين مانع شركت در كلاس درس كرامت , چنين بيان
شده است :
يعنى اولين مانع , طغيان و تمرد در برابر خداست , يا اولين شرط شركت , بردگى
و بندگى خداست . كسى كه خوى سركشى دارد , نمى تواند در مدرسه كرامت شركت كند .
تا كسى خود را محتاج خدا نداند و به عنوان عبد محض احساس نكند , صلاحيت شركت
در مدرسه تكريم الهى را ندارد . خداى سبحان اگر بخواهد كسى را