بحث در كرامت انسان در قرآن كريم بود . كرامت يك وصف نفسانى است و
اوصاف نفسانى به معرفت و تكرار عمل نياز دارند .
اگر كسى به راه تحصيل آن وصف , عارف نباشد , به آن وصف نفسانى نمى رسد , يا
اگر عارف و آگاه باشد ولى مكررا آن راه را طى نكند , به ملكه آن صفت نفسانى
متصف نخواهد شد . و چون كرامت , وصف نفسانى است , هم بايد امورى كه در
پيدايش اين وصف نفسانى مؤثرند معلوم باشد , هم بعد از روشن شدن , راه عملى اين
امور مكررا طى شود .
گرچه نفوس انسانها يكسان نيستند و گرايش بعضى از آنان به فضائل نفسانى بيش
از ديگران است و در نتيجه تحصيل برخى از ملكات نفسانى براى آنان آسانتر
از ديگران است , ولى همه انسانها در اينكه هم بايد عارف به راه باشند , و هم
با رنج و كوشش , آن راه را طى كنند يكسانند .
يكى از بيانات اميرالمؤمنين - سلام الله عليه - اينست كه :