نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 91
فصل دهم در بيان طرق اقتناى معارف است
علم به شى ء بر دو گونه است , يكى فكرى است و ديگر شهودى كه به معرفت فكرى و
شهودى نيز تعبير كنند . معرفت فكرى همان علم به شى ء از راه برهان منطقى است .
مركب را از راه تحصيل معرفت به اجزايش خواه ماده و صورت خارجى و خواه ماده
و صورت ذهنى كه عبارت از جنس و فصل است مى توان شناخت , و لكن بسايط را به
چه نحو بايد شناخت ؟ مثلا اجناس عاليه را به چه نحو بايد شناخت ؟ وانگهى اگر
بسايط را به لوازم بينه آنها مى شود شناخت , جواهر مفارقه كه عارى از لوازم اند
به چه نحو شناخته مى شوند ؟ و بخصوص اول تعالى را به چه نحو ؟ آيا همه شناختها
منحصر به طريق معرف و حجت منطقى اند ؟ و يا انحصار بدان ندارد و از طريق ديگر
, مثلا شهود يعنى مشاهده اشراقيه هم مى شود حقايق را شناخت . علم جوهر مجرد مثل
نفس و عقل به ذات خود چگونه است ؟ ما حق سبحانه را به چه نحوند او خطاب
مى كنيم ؟ با اين كه مى دانيم همان طور كه تحصيل مجهول مطلق
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 91