responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 105
چنانچه منقول است كه شيخ عارف محقق شيخ ابوسعيد ابوالخير را با قدوة الحكماء المتاخرين شيخ ابوعلى سينا قدس الله روحهما اتفاق صحبتى شد , بعد از انقضاى آن , يكى گفت آنچه او مى داند ما مى بينيم و ديگرى گفت : آنچه او مى بيند ما مى دانيم . و هيچ يك از حكما انكار اين طريق ننموده اند بلكه اثبات آن كرده , چنانكه ارسطاطاليس مى گويد( : هذه الاقوال المتداولة كالسلم نحو المرتبة المطلوبة فمن اراد ان يحصلها فليحصل لنفسه فطرة اخرى) . و افلاطون الهى فرمود ( : قدر تحقق لى الوف من المسائل ليس لى عليها برهان) . و شيخ ابوعلى در مقامات العارفين گويد( : فمن احب ان يتعرفها فليتدرج الى ان يصير من اهل المشاهدة دون المشافهة , و من الواصلين الى العين دون السامعين للاثر) .

اين بود آنچه خواستيم از قاضى نقل كنيم كه طريق اكتساب معارف يا برهان نظرى است و يا عيان كشفى .

خداى سبحان به همگان شرح صدر و توفيق نيل به اسرار كلمات وجودى عطا فرماياد .

هر بخرد آگاه گواهى دهد كه در تصنيف اين رساله رويت دقيق و فكرت عميق به كار رفته است , و سياق فصول و مسائل آن بر صنعت برهان موقن اتساق يافته است . اميد است كه دانش پژوه فرزانه را چراغى فرا راه نيكبختى و رستگارى باشد , و نگارنده را اثرى شايسته و پايدار به يادگارى .

تصنيف اين رساله در يكشنبه 12 ماه مبارك رمضان 1410 هق 19 فروردين 1369 ه
ش آغاز شد و در شنبه 9 شوال 1410 ه ق 15 ارديبهشت 1369 ه ش يعنى در چهار
هفته انجام يافت . و آخر دعويهم ان الحمدلله رب العالمين .

قم حسن حسن زاده آملى

نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 105
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست