نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 105
چنانچه منقول است كه شيخ عارف محقق شيخ ابوسعيد ابوالخير را با قدوة الحكماء
المتاخرين شيخ ابوعلى سينا قدس الله روحهما اتفاق صحبتى شد , بعد از انقضاى آن
, يكى گفت آنچه او مى داند ما مى بينيم و ديگرى گفت : آنچه او مى بيند ما
مى دانيم . و هيچ يك از حكما انكار اين طريق ننموده اند بلكه اثبات آن كرده ,
چنانكه ارسطاطاليس مى گويد( : هذه الاقوال المتداولة كالسلم نحو المرتبة
المطلوبة فمن اراد ان يحصلها فليحصل لنفسه فطرة اخرى) . و افلاطون الهى فرمود
( : قدر تحقق لى الوف من المسائل ليس لى عليها برهان) . و شيخ ابوعلى در
مقامات العارفين گويد( : فمن احب ان يتعرفها فليتدرج الى ان يصير من اهل
المشاهدة دون المشافهة , و من الواصلين الى العين دون السامعين للاثر) .
اين بود آنچه خواستيم از قاضى نقل كنيم كه طريق اكتساب معارف يا برهان نظرى
است و يا عيان كشفى .
خداى سبحان به همگان شرح صدر و توفيق نيل به اسرار كلمات وجودى عطا فرماياد .
هر بخرد آگاه گواهى دهد كه در تصنيف اين رساله رويت دقيق و فكرت عميق به
كار رفته است , و سياق فصول و مسائل آن بر صنعت برهان موقن اتساق يافته است
. اميد است كه دانش پژوه فرزانه را چراغى فرا راه نيكبختى و رستگارى باشد , و
نگارنده را اثرى شايسته و پايدار به يادگارى .
تصنيف اين رساله در يكشنبه 12 ماه مبارك رمضان 1410 هق
19 فروردين 1369 ه
ش آغاز شد و در شنبه 9 شوال 1410 ه ق
15 ارديبهشت 1369 ه ش يعنى در چهار
هفته انجام يافت . و آخر دعويهم ان الحمدلله رب العالمين .
قم حسن حسن زاده آملى
نام کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 105