نام کتاب : طرح کلي انديشه اسلامي در قرآن نویسنده : الخامنئي، السيد علي جلد : 1 صفحه : 50
11 توحيد و نفى طبقات اجتماعى
برخورداريهاى متفاوت و متمايز اجتماعى و وجود طبقات ممتاز در كنار طبقات
مردم , ستم بزرگ تاريخ بشرى است . زيربناى اعتقادى اين وضع ظالمانه گاه
باينصورت كه[ : ( خدايان مختلف كه آفرينش و تدبير طبقات مختلف را در دست
دارند هر طبقه ئى را با مزايا و حقوقى خاص پديد آورده اند] ( و گاه باينصورت
كه : خداى واحد , گروهى از بشر را با مزايائى در خلقت و طبيعت آفريده و آنان
را از ويژگيهاى حقوقى برخوردار ساخته است] ( و گاه بصورتهاى ديگر , در عقيده ء
اجتماعات بشرى وجود داشته است . و بنابراين اساس برخوردارى هاى اختصاصى طبقات
بالا , موهبتى طبيعى و محروميت هاى طبقات پائين نيز ضرورتى فطرى قلمداد گرديده
است .
عقيده بتوحيد , علاوه بر آنكه همه را مخلوق و بنده ء يك خدا مى داند , با
آموزشها و معارف ديگرى و همه زائيده از توحيد نيز ريشه هاى اختلاف طبقاتى را از
ذهن انسانها و از واقعيت و متن اجتماع , بيرون مى كشد . گوشه يى از اين آموزشها
كه در آيات زير نشان آن نمايان است , بدينقرار است :
1 خالق و معبود و مدبر امور همگان خدا است .
2 همه از اصل و ريشه ء مادى واحدى آفريده شده اند .
3 هيچكس در آفرينش , از مزيتى كه منشاء برخورداريهاى حقوقى باشد , بهره مند
نيست .
4 همه ء مزيت ها در اختيار همگان و وابسته به تلاشهاى مداوم و كوششها و
مجاهدت هاى خود آدمى است .
5 همه ء جهان از آن او است و آدميان همه فقيران درگاه اويند . و و و . . .
نام کتاب : طرح کلي انديشه اسلامي در قرآن نویسنده : الخامنئي، السيد علي جلد : 1 صفحه : 50