نام کتاب : طرح کلي انديشه اسلامي در قرآن نویسنده : الخامنئي، السيد علي جلد : 1 صفحه : 44
زنده و انسانى است . پس در اين آيه سخن از آن انسانهائى است كه داعيه ء
زبوبيت و تدبير در داده و در جلب عبوديت و اطاعت انسانهاى ديگر , خود را
شريك و جايگزين خدا دانسته اند .
نفى عبوديت[ ( خدانما] ( ها چه در لباس قدرتهاى مذهبى ( احبار و رهبان ) و
چه در نقش قدرتهاى سياسى و اقتصادى ( طاغوت ملاء مترف ) .
در پيشنهاد اسلام به اهل كتاب نيز در آيه ئى از قرآن , چنين آمده :
قل يا اهل الكتاب تعالوا الى كلمه سواء بيننا وبينكم
بگو اى اهل كتاب ! به سوى سخنى كه ميان ما و شما برابر باشد روى قبول آوريد .
الا نعبد الا الله
و آن اينكه : هيچكس جز خدا را عبادت نكنيم .
ولا نشرك به شيئا
و چيزى را شريك او نداريم .
ولا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله
و هيچيك از ما ديگرى را بجاى خدا , رب و سرپرست و مدبر كار خود نگيرد .
فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون
پس اگر سرپيچيدند به آنها بگوئيد : گواه باشيد كه ما تسليم و منقاد اين رويه ايم
.
( آل عمران : 64 )
قرآن در كنار اين همه , اطاعت بر گزيدگان و بندگان شايسته و زبده را اطاعت
خود مى داند و در چند آيه , قدرتهاى اجرائى جامعه ( رسول و اولوالامر ) را معرفى
مى كند .
نام کتاب : طرح کلي انديشه اسلامي در قرآن نویسنده : الخامنئي، السيد علي جلد : 1 صفحه : 44