نام کتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 84
قلم اعلى مسمى به عقل اول است لذا در صحف عرفانيه در دو امر بحث كرده اند يكى
در صحت بودن وجود عام صادر اول متوسط در كثرت و ديگر در بطلان قول به اين كه عقل
اول صادر اول است و علامه ابن فنارى در مصباح الانس بين المعقول والمشهود فى شرح
مفتاح غيب الجمع والوجود كه از مؤلفات او و شيخ او صدرالدين قونوى است در هر
دو امر به تفصيل بحث و تحقيق كرده است ( 56 )
و اين حقير چند سالى پيش از اين مقالتى در اول ما صدر عن الله و اول ما خلق
الله نوشته است كه نقل آن را در اين مقام مناسب مى بيند و شايد خالى از قائده
نباشد :
اول ما صدر عن الله تعالى و اول ما خلق الله
در كتب اساطين عرفان اول ما خلق جز اول ما صدر است و اول ما صدر مقدم بر اول
ما خلق است و از برخى روايات اهل بيت وحى عليهم الصلوه والسلام همين دقيقه
استفاده مى شود بلكه ظواهر روايات متعددى بر اين نكته عليا دلالت دارد , و براى
متضلع در فهم صحف مطهره عارفين بالله معلوم است كه منبع معارف آنان باطن ولايت
است و اشارات آنان بشاراتى از اسرار و بطون آيات و روايات است و در حقيقت
عارف كامل فيلسوف حقيقى است و بتعبير دلپذير معلم ثانى فارابى در آخر كتاب
تحصيل السعاده فيلسوف حقيقى امام است , نخست به بيان برهان اول ما خلق بمنباى
حكيم مى پردازيم و پس از آن به بيان اول ما صدر بر اساس عارف :
در كتب عقليه مبرهن است كه الواحد لا يصدر منه الا واحد اين واحد مصدر , واحد
حقيقى است كه بسيط الحقيقه است يعنى از تمام جهات واحد است و بهيچ نحو تكثر و
اجزائى ندارد نه اجزاى خارجى چون تجزيه مركبات به عناصر و بسائط و تجزيه عقا
قير و معجونات و اطريفلات به مفردات و تجزيه جسم به ماده و صورت , و نه اجزاى
مقدارى و عددى كه در كم متصل و منفصل جارى است و نه اجزاى ذهنى كه جنس و فصل
است و اجزاى اعتبارى موجود ممكن به وجود و ماهيت است و نه ديگر اجزاى موهوم و
متصور مطلقا
شيخ رئيس در فصل يازدهم نمط پنجم اشارات در بيان قاعده الواحد لا يصدر عنه الا
واحد بحث كرده است و عنوان آنرا تنبيه قرار داده است , خواجه در شرح آن فرمايد
:
نام کتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 84