نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 60
روحا و مثالا و حسا متعينا من حضره اسم متعين بتلك الحقيقه الالهيه فكان ذلك
الاسم ربه المتولى لتربيته]( .
تا اينكه پس از بيان حكم عام وخاص ربوبيت گويد( : و اما نبينا محمد صلى
الله عليه و آله و سلم فله المنهل الاعلى و هو التجلى الاول الذى نوره اولا و ربه
ثانيا
, و هو اصل جميع الاسماء و التعينات العلميه و الوجوديه و منتهاها كما قال تعالى
: وان الى ربك المنتهى
, و قال تعالى :
قل لو كان البحر مدادا لكلمات ربى
الايه . فان ربه هو التجلى الاول الذى هو مسمى هو وباطن الاسم الله) ( مصباح ص
151 ) . ( 137 )
در جنت و اقسام آن و اضافه آن به ضمير ياى متكلم در كريمه ياد شده لطايفى در
دو نكته 707 و( 921 هزار و يك نكته) آورده ايم رجوع شود . ( 138 )
خواجه طوسى در شرح فصل هشتم نمط نهم( اشارات) در بيان نفس مضطربه
و مطمئنه بيانى شيرين دارد كه به ترجمه آن اكتفا مى كنيم :
([ رياضت بهائم يعنى رام كردن آنها اين است كه رائض آنها را از اقدام بر
حركاتى كه بدان راضى نيست باز دارد و بر آنچه كه بدان راضى است وا دارد تا بر
طاعت وى خو گيرند .
و قوه حيوانى كه مبدا ادراكات و افاعيل حيوانى در انسانست هرگاه طاعت قوه
عاقله ملكه اش نشود به منزله بهيمه رام نشده است كه گاهى شهوتش و گاهى غضبش
او را به سوى ملايمش مى خوانند . و اين دو يعنى شهوت و غضب بارى به سبب آنچه
كه
قوه حيوانى به ياد آن مى آيد و بارى به سبب آنچه كه از حواس ظاهره بدو مى رسند
بر انگيزاننده قوه متخيله و متواهمه اند , پس قوه حيوانى به حسب اين دواعى
حركات مختلف حيوانى مى نمايد و قوه عاقله را در تحصيل خواسته هايش استخدام مى
كند . لذا او قوه اماره ايست كه از وى افعال مختلف به اختلاف مبادى صادر
مى شوند و قوه عقليه از روى كره وى را فرمان مى برد و پريشانست .
اما چون قوه عاقله او را به سبب منع كردنش از تخيلات و توهمات و احساسات
نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 60