responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دروس هيئت و ديگر رشته هاي رياضي نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 422
ديوار بزنى برمى گردد يك دو بار از زمين برخاست و بزمين نشست و فرو رفت , و صداى بزرگ و هولناكى از آن بگوش مردم رسيده است , و چون در پى جستجو بر آمدند آن را يافتند , و آن را نزد والى جوزجان بردند , و در آن زمان محمود سبكتكين شاه خراسان بود , دستور داد كه آن را يا پاره اى از آن را به نزد او آورند , نقل آن بر اثر سنگينى دشوار مى نمود , خواستند كه پاره اى از آن را به نزد او آورند , نقل آن بر اثر سنگينى دشوار مى نمود , خواستند كه پاره اى از آن را بشكنند آلات بدان كارگر نمى شد مگر بسختى , و هر مته و گاز و آلت برنده در آن بكار مى رفت شكسته مى شد , و لكن آخر كار چيزى از آن را بريدند و نزد وى بردند خواست كه از آن شمشيرى بسازند دست نيافت . و حكايت شده است كه آن آهن يكپارچه از اجزاى خرد گرد مانند دانه هاى ارزن بهم چسبيده , ملتئم بوده است . و اين مصاحب من فقيه ابوعبيد جوزجانى حكايت مى كند كه اينها همه را ديده است , و حديث كرده است كه بسيارى از شمشيرهاى يمانى گرانقدر را از مانند چنين آهنى مى سازند كه شعرا در شعر چنان شمشيرها را بستودند .

بارى بحث از فلك طبيعى و فلك هيوى در درس 26 و 57 گفته آمد . امروزه كه با اختراعات شگفت به كره ماه و برتر ازآن سفرها كرده اند , ميدانيد كه از كره آتش خبرى نياورده اند .

از فصل 17 تا آخر نمط دوم اشارات و شرح محققانه خواجه طوسى بر آن در طايفه اى از اصول مسائل عناصر و برخى از كائنات الجو بسيار مطلوبست .

و ما بتوفيق الهى در تدريس شرح اشارات خواجه مطالبى بحضور مبارك شما در حول اين مسائل تقديم داشته ايم . خواجه در شرح فصل 25 نمط مذكور در پديد آمدن شهاب يعنى نيازك از ارتفاع اجزاى سفليه ارضيه و اصابت آنها باثير يعنى كره نار بمبناى مسائل طبيعى قوم گويد :

المتخلل اليابس المتصعد لاكتساب الحرارة اعنى الدخان المرتفع من الارض , انما يعلو البخار لان اليابس اكثر حفظا لكيفية الفعلية و اشد افراطا فيها لذلك , فأذا بلغ الجو الاقصى الحار بالفعل لبعده عن مجاورة الماء والارض و مخالطة ابخرتهما و قربه من الاثير اشتعل طرفه العالى اولا ثم ذهب الاشتعال فيه الى آخره فرئى الاشتعال ممتدا

نام کتاب : دروس هيئت و ديگر رشته هاي رياضي نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 422
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست