نام کتاب : درسهائي از نهج البلاغه نویسنده : الخامنئي، السيد علي جلد : 1 صفحه : 46
طبيعى و مادى , بلكه حتى دانش فكرى و اسلامى ما هم آنچنان نشده است كه ما
بتوانيم دقايق دوران زر , عالم زر و روز الست را بفهميم و بشناسيم , تنها چيزى
كه وجود دارد اين آيه است كه خواندم و رواياتى در مورد عالم زر و آنچه تا
امروز به ذهن من مى آيد كه ممكن است فردا يك چيز بيشترى بفهمم و اين عوض بشود
, آنچه تا حالا ميفهمم اين است كه اين يك زبان سمبليك , روز الست و عالم زر
يك اشاره است , يك رمز است , بيان يك حقيقتى است در يك زبان رمزى , يعنى
يك تعبير سمبليك . اين ميخواهد اين حقيقت را بيان كند آن حقيقتى كه در ضمن
اين بيان سمبليك ذكر شده اين است مى خواهد اين حقيقت را بگويد كه طبيعت و
طينت انسانها مخاطب خدا قرار مى گيرد نه اينكه خدا حرف مى زند . با آنها .
يعنى طبيعت انسان و فطرت آدمى به وجود خدا و به ربوبيت خود گواهى مى دهد و
اين شاهدى است عليه ما در باطن و وجود خودمان . اگر ما خدا را قبول نكنيم در
عمل و در ذهن , در اندرون من خسته دل گفت ندانم چيست كه من خموشم و او در
فغان و در غوغا , در اندرون ما خدا ناشناسان ( اگر خداى ناكرده خدا ناشناس
باشيم ) زبان گويائى هست كه شهادت مى دهد به ربوبيت پروردگار يعنى فطرت .
سئوال : اگر زمينه ظهور پيامبران يكسان بود پس چرا كتاب قرآن با ديگر
كتابهاى آسمانى فرق مى كند .
جواب : خير زمينه ها يكسان است دورانهاى انسان متفاوت است . يعنى بزبان
خيلى ساده آنچه امروز نام ظلم را بر او مى گذاريد در قرن بيستم در اين دنياى
مدرن و پيشرفته , آنچه شما امروز اسم ظلم بر روى آن مى گذاريد در حقيقت و
ماهيت خود متفاوت نيست به
نام کتاب : درسهائي از نهج البلاغه نویسنده : الخامنئي، السيد علي جلد : 1 صفحه : 46