نام کتاب : مباني نظري تجربه ديني نویسنده : الشیرواني، علی جلد : 1 صفحه : 29
مكتب فريس را به مثابه بنيان فلسفى براى علم دين مىدانست.
زندگى و آثار (1910 - 1937)
در سالهاى 1911 و 1912 اتو مسافرتهاى متعددى انجام داد. ابتدا
به آفريقاى شمالى و سپس به هند و خاور دور رفت. اوّلين مسافرت، كه در بهار
1911 شروع شد، بسيار مهم بود. در آن سفر، اتو به اهميت و نقش قدسى براى
دين پى برد. معمولاً اين سفر را منشأ انديشههايى مىدانند كه در كتاب
مفهوم امر قدسى به ثمر رسيد. اعتقاد به نقش محورى و مركزى قدسى از تجربه يك
عبادت در كنيسهاى در مگادر (الآن اسوريا) در مغرب، به ذهن اتو آمد. او
اين واقعه را در نامهاى چنين گزارش كرده است:
روز شنبه است، در محلى تاريك و خيلى كثيف در يك خانه، ما صداى
نيايش و قرائت كتاب را مىشنويم، نيمش به صورت آواز و نيمش به صورت كتاب
خوانده مىشود، كه كليسا و مسجد، اين سبك را از كنيسه گرفتهاند. صدا بسيار
خوشآيند است. پس از اندكى شخص مىتواند ريتم و آهنگ خاصى را تشخيص دهد.
كلمات يكى پس از ديگرى، همچون ترجيعبند به گوش مىرسند. گوش مىكوشد
كلمات را به تنهايى بفهمد و تشخيص دهد؛ اما اين تقريباً غيرممكن است. اين
تلاش تبديل به نااميدى مىشود وقتى ناگهان در ميان همهمهها، صدايى شنيده
مىشود كه موجب يك (نوع) هيجان و ترس است. صدا رو به يكسانى، وضوح و
آشكارگى مىرود: قدوس، قدوس، قدوس، خدا پروردگار جنود فرشتگان. آسمانها و
زمين پر است از عظمت تو.[1]
اتو در ادامه اين نامه خاطرنشان مىكند كه من همين دعا را در
مكانهاى مختلف، با زبانهاى گوناگون، در اورشليم و غير آن، شنيدم و همهجا
اين الفاظ، عظيمترين الفاظى بود كه بر زبان انسان آمده است كه همراه با
لرزش عظيم، به عمق جان نفوذ مىكند و انسان
[1] اين دعا در دين يهود مشهور است و در مسيحيت نيز
خيلى تكرار مىشود. در مراسم عشاى ربانى وقتى نان و شراب خورده مىشود، اين
عبارت را مىخوانند (دكتر لگنهاوزن).
[2] Mackenzie, Introduction, p.4. Quoted in: Almond, Rudolf Otto, pp. 17-18.
نام کتاب : مباني نظري تجربه ديني نویسنده : الشیرواني، علی جلد : 1 صفحه : 29