نام کتاب : مباني نظري تجربه ديني نویسنده : الشیرواني، علی جلد : 1 صفحه : 278
تجربه دينى، كه از نظر ابنعربى و پيروان او گوهر، هدف، و مقصد و
مقصود اصلى دين به شمار مىرود، همان تجربه توحيدى است؛ يعنى انسان توحيد
افعالى، صفاتى و ذاتى را نه تنها درك و تصديق كند - كه اين گام نخست و
ايمان اصغر به شمار مىرود - بلكه آن را در شهود عرفانى خود دريابد و به
فناى در فعل، صفت و ذات حق دست يابد.[1]
ابنعربى و بهطور كلى، سلسله عارفان مسلمان، در اين نقطه، از
فقيهان و متكلمان و مفسران و بهطور كلى، آن دسته از عالمان كه منكر گوهر
عرفان هستند، متمايز مىگردند.[2]
به عقيده نگارنده، نقطه اصلى و مركزى اختلاف ميان عارفان و اين گروه
از عالمان دين را در همينجا بايد جست. در برداشت ايشان، دين برنامه زندگى
است و محتواى اصلى آن را احكام و مقررات شريعت تشكيل مىدهد. عقايد در
واقع، مقدمه و مدخلى براى پرداختن به وظايف است. اين احكام، بنا بر نظر
متكلمان شيعه و معتزله، بر يك سلسله مصالح حقيقى استوار است و عمل كردن به
آنها انسان را به سعادت و كمال مىرساند و اين سعادت، چيزى نيست جز ورود
به بهشت اخروى و برخوردارى از لذتهاى مادى فراوان مهيا در آن جا.
از نظر عرفا چنين برداشتى از غايت دين، حاكى از كوته بينى و جهل به
حقايق است. ازنظر ايشان، اولاً ميان شريعت و رسيدن به كمال، واسطهاى به
نام طريقت وجود دارد كه عرفانستيزان وقعى بدان نمىنهند؛ ثانياً سعادت و
كمالى كه در انتظار آدمى است و دين بدان دعوت مىكند، بسى ارجمندتر از آن
است كه در ديده اينان آمده است. آنكمال، همان رؤيت شهودى صفات و اسماى
الهى و فناى عبد در پروردگار خويش است. دراينباره،
[1] محورى بودن مسأله توحيد در اسلام، چندان بارز و
آشكار است كه در همه سطوح، خود را نشان داده است. در قرآن كريم محور همه
مباحث خداوند است. آيات قرآن يا از اللّه آغاز مىگردد يا به الله ختم
مىشود. آموزه اصلى و اساسى دين در قالب شعار «لا اله الا اللّه»
بيان شده است. در كلام، همه مسائل بر محور توحيد است و همه اصول عقايد از
آن منشعب مىگردد. در فقه، هدف نهايى، سلوك بر طبق منهجى است كه شارع
نمايانده آن است و مقصد و مقصود، نشان دادن حالت بندگى و تسليم محض بودن
عبد در برابر خداى يگانه است. در اخلاق، ريشه همه ملكات و فضايل خدانگرى و
خداخواهى در برابر خودخواهى و خودنگرى است. در عرفان نيز تحقق به توحيد، در
مراتب گوناگون آن، هدف نهايى به شمار مىرود. از اين رو مىتوان روح
تعاليم اسلام را توحيد و دعوت به بندگى خداى يگانه دانست، كه البته اين حكم
درباره همه اديان الهى صادق است، هر چند در اسلام به بالاترين درجه كمال
خود رسيده است.
[2] نگارنده بر اين باور است كه بسيارى از فقها و متكلمان مسلمان،
خود عارف و برخوردار از احوال ايمانى و مراتب بالاى كشف و شهود بودهاند.
نام کتاب : مباني نظري تجربه ديني نویسنده : الشیرواني، علی جلد : 1 صفحه : 278