responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني نظري تجربه ديني نویسنده : الشیرواني، علی    جلد : 1  صفحه : 222

پيامبر خاتم مى‌داند، اما مشربى گسترده در پذيرش عقايد گوناگون درباره خداوند دارد و در اين باره، سخنانى گفته كه موجب تكفير او از سوى برخى عالمان دين گشته است؛ ازجمله سخنان او، كه منشأ طعن فراوانِ متشرعان بر او گشته و از سوى ديگر، ثناى قائلان به وحدت اديان را موجب گشته، اشعار زير است:

لقد صار قلبي قابلاً كلّ صورة *** فمرعى لغزلان و ديرٌ لرهبان‌

و بيت لأَوثان و كعبة طائف‌ *** وأَلواح توراة و مصحف قرآن‌

أَدينُ بدين الحبّ أني تَوجَّهتْ‌ *** ركائبه فالحبّ ديني و إِيماني‌[1]

يعنى «قلب من گنجايش هر صورتى را پيدا كرده است: چراگاه آهوان و صومعه راهبان و بتخانه اصنام است و كعبه حاجيان و الواح تورات و كتاب قرآن. من پيرو دين عشقم، به هر سو كه ناقه‌هاى عشق روند، كه عشق دين من و ايمان من است.».

گلدزيهر از اشعار بالا اين گونه برداشت كرده است كه دين حب ابن‌عربى، دين وحدانيت الهى و وحدت و برادرى بشرى و دينى واحد و فراگير است و بنابراين، ابن‌عربى قائل به وحدت اديان بوده و برخلاف اديان و شرايع متداول، ميان اديان فرقى نمى‌ديده است.[2] به نظر نگارنده، تبيين كامل ديدگاه ابن‌عربى در اين باره، نيازمند تأمل عميق‌ترى در پاره‌اى از سخنان وى است.

خداى باورداشته انسان‌ها

ابن‌عربى در موارد متعددى اين مطلب را مطرح مى‌كند كه هر كس خداى ويژه خود و


[1] ابن‌عربى، ترجمان الاشواق، شرح نيكلسون و ترجمه گل بابا سعيدى، ص 57 (شايان ذكر است كه از اين ابيات و نظاير آن‌ها - كه به ويژه در ديوان ابن‌فارض نمونه‌هاى فراوانى دارد - نبايد كفر و الحاد برداشت شود، زيرا طبيعت شعر بر مجازگويى است.)

[2] دكتر محسن جهانگيرى، محيى‌الدين عربى، ص 491. البته ابن‌عربى در شرح اين ابيات برداشت فوق را نفى كرده است و دين حب را دين محمد صلي الله عليه و آله و پيروان او مى‌داند: «فإِنّ محمداً9 له من بين سائر الأَنبياء مقام المحبة بكمالها مع أَنّه صفيّ و نجيّ و خليل و غيرذلك من مقامات الأَنبياء و زاد عليهم أَنّ اللّه اتخذه حبيباً أى محباً محبوباً و ورثته على منهاجه.» (ذخائرالاعلاق فى شرح ترجمان الاشواق، ص 44. به نقل از: محسن جهانگيرى، همان). نيكلسون در شرح اين ابيات، برهمين نكته تأكيد كرده، مى‌نويسد: «هيچ مذهب و آيينى عالى‌تر از مذهبى نيست كه پايه و اساس خود را بر عشق و شوق به معشوقى كه مى‌پرستم و ايمان دارم قرار داده باشد. اين خود يك امتياز ويژه مسلمانان است؛ چه مقام عشق كامل با عشق محمدى تناسب دارد كه برتر از پيامبران ديگر است و خداوند وى را به عنوان حبيبش برگزيده است.» (رينولدنيكلسون، ترجمه و شرح ترجمان الاشواق، ص 117.)

نام کتاب : مباني نظري تجربه ديني نویسنده : الشیرواني، علی    جلد : 1  صفحه : 222
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست