أو منتفع ، بلكه حفظ دين ونظم شريعت به آنها مى شود بسيار معروف ، وطريقهء أو بين بين اخباري واصولى است .
چنانچه در رساله أي كه در جواب ملا خليل نوشته ، خود تصريح كرده ،
وكتابهاى أو زاد المعاد كه براى مؤمنين بعد از قرآن است در قرائت وهمراه
داشتن آن ، وحق اليقين كه به نظر حقير براى طالب معرفت به اصول دين ، بلكه
بسيارى از احكام شريعت بى نظير است ، كه هم مقام علم آخوند معلوم مى شود
وهم خوش اعتقادي أو ، وكسى [ كه ] مواظبت در أو نمايد اعتقادات أو صحيح وبى
شبهه مى شود .
نوشته اند كه " حق اليقين " به شامات برده شد ، به مطالعهء أو
ومعرفت به آن هفتاد هزار سنى ، شيعه شد ، ديگر عين الحيوة ، در موعظه ،
وحلية المتقين ، در آداب شريعت ، وحيوة القلوب ، جلد اول در احوالات انبياء
( ع ) ، وجلد دويم در احوال خاتم النبيين ( صلى الله عليه وآله ) ، وجلد
سيم در امامت كه تمام نشده ، و جلاء العيون ، در مصيبت ، ومقباس در تعقيب
ودعا ، وتحفة الزائرين در زيارات ، وغير آنها از كتب فارسيه ، وترجمه هاي
دعا ها وبعضي حديثها .
ودر عربي : بحار الانوار بيست وپنج جلد ، وشرح اصول كافى ، واربعين ، و كتب ديگر كه ذكر وتفصيل آنها مناسب اين رساله نيست .
در بيان جلالت شأن ومقامات ملا محمد باقر مجلسي
ومقامات وكرامات ايشان كه علماء ، اعتناء به آن نموده اند ، بسيار است .
يكى حكايت آخوند عالم خراساني كه به عتبات رفته در بين مراجعت خواب
ديده كه در خانهء پيغمبر وائمه ( صلوات الله عليهم ) به ترتيب نشسته اند
وآخر همه حضرت حجت است ، وارد شده وبا اذن نشسته ، وبعد آخوند ملا محمد تقى
وارد شده با شيشهء گلاب وپيغمبر ( صلى الله عليه وآله ) وائمه ( عليهم
السلام ) آن گلاب را استعمال كرده به آخوند خراساني هم داده بعد رفته
وقنداقهء طفلي آورده داده خدمت پيغمبر ( صلى الله عل