نكته : سفرنامه معراج رسول صلى الله عليه و آله شرح اطوار آدمى است .
انسان را شأنيتى است كه تواند عاقل موجودات گردد , لاجرم موجودات را شأنيتى
است كه معقول وى مى گردند
به منطق اهل نظر و اهل حكمت متعاليه انسان داراى شأنيتى است كه تواند از
قوت به فعليتى رسد كه صاحب مقام عقل مستفاد گردد , و اين طريق استكمال نفس
ناطقه است , و صاحب ولايت كليه الهيه اعنى انسان كامل همه اين مقامات و
مراحل را مع الاضافه واجد است .
انسان در مقام و مرتبت عقل هيولانى فقط قابليت استكمال دارد و پس از آنكه به
اوليات و بديهيات آشنا شده است , اين حالت را عقل بالملكه گويند , زيرا كه
اين سلسله علوم اوليه آلت اكتساب نظرياتند كه نفس بدانها قدرت اكتساب و
ملكه انتقال به نشأه عقل بالفعل تواند كرد ولى هنوز نفس صاحب مرتبه عقل
بالفعل نيست , زيرا به ادراك اوليات و مفهومات عاميه قدرت تحصيل وجود نورى
عقلى كه علم است هنوز حاصل نشده است .
و چون ملكه و قدرت بر استحضار علوم نظرى پيدا كرده است