responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انه الحق نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 161

ج چند وجه از معانى حديث من عرف را متأله سبزوارى در تعليقه اش بر فصل دوم باب ششم نفس اسفار ذكر كرده است كه به اختصار اينكه :

من عرف نفسه بانه برزخ جامع بين صفتى الوجوب والامكان بل بأنه جامع بين صفتى التشبيه والتنزيه , وانه معلم بالاسماء جميعا ومرآه لها تحاكى كلها , فقد عرف ربه .

او من عرف نفسه بانه خلقها تعالى مثالا له ذاتا وصفه وفعلا , فقد عرف ربه ذاتا وصفه وفعلا .

اين وجه را به تفصيل مرحوم آخوند در اول وجود ذهنى اسفار عنوان كرده است و بحث نموده است .

او من عرف نفسه اى نفس الكل كما قال تعالى النبى اولى بالمؤمنين من انفسهم , فقد عرف ربه .

او من عرف نفسه بالفقر , عرف ربه بالغناء ومن عرف نفسه بالحدوث والتجدد الذاتى والحركه الجوهريه والسيلان الوجودى عرف ربه بالبقاء , وعلى هذا القياس .

مراقبت

يكى از امور اهم در وصول به معرفت نفس , استقامت در

نام کتاب : انه الحق نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 161
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست