responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 86

سريان فطرت در جهان امكان

تمام جهان با همان ( بود ) واحد به يك فطرت آفريده شده است و از اينرو آفرينش همه حلقات و درجات آن با فطرت قرين است

در قرآن كريم فطرت به گونه اى يكسان به انسان , آسمانها و زمين نسبت داده شده و از فاطر , فطر و ديگر مشتقات مربوط به آن براى بيان آفرينش انسان و امور متفرع بر آن استفاده شده است

در سوره انعام بيان ابراهيم خليل سلام الله عليه بدينگونه بازگو مى شود كه انى وجهت وجهى للذى فطر السموات والارض

انعام 79 من چهره خود را به سوى كسى كه فاطر آسمانها و زمين بوده و آنها را
آفريده است , قرار مى دهم

در سوره روم خطاب به پيامبر اسلام آمده است فاقم وجهك للدين حنيفا , فطرت الله التى فطر الناس عليها

روم 30 پس تو چهره خود را به سوى دين حنيف به پادار زيرا اين دين حنيف همان
فطرت الله است كه آفرينش آدميان بر آن سرشته شده است

در اين آيه علاوه بر آن كه دين حنيف مطابق با فطرت الهى خوانده شده است , از آفرينش انسان كه مطابق با آن فطرت الهى است با عنوان ( فطر ) ياد شده است در سوره اسرى نيز با فعل ( فطر ) از خلقت و آفرينش انسان ياد مى كند , فسيقولون ما يعيدنا , قل الذى فطر كم اول مره

اسرى 5 يعنى چون گويند چه كسى ما را زنده مى كند بگو همان كس كه اول بار شما
را آفريده , در سوره طه نيز ساحران به همين منظور از فعل فطر استفاده كرده و در خطاب به

نام کتاب : انسان در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 86
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست