على ( ع ) در مورد پايان پذيرفتن عمل و در نتيجه به انجام رسيدن نيازهاى
مترتب بر عمل در زندگى اخروى مى فرمايد :
و ان اليوم عمل ولا حساب و غدا حساب ولا عمل [1] امروز زمان عمل و كار است و هنگام سنجش و محاسبه رفتار با حق نمى باشد و
فردا روز گاه محاسبه رفتار است و جاى عمل نيست در آن روز كه مجال براى كار
باطل نيست و حتى گفتارى بيهوده , و لغو شنيده نمى شود
لا يسمعون فيهما لغوا
مريم
62 بهشتيان بدون آنكه زمينه اى براى علل و اسباب متعارف و امور متفرع بر
آنها باشد , خواسته هاى خود را با اراده تامين مى نمايند
لهم ما يشاون فيها ولدينا مزيد
ق
35 بر آن بندگان در آنجا هر چه بخواهند فراهم است و باز افزونتر از آن از
نزد ما خواهد بود
حشر انسان در گروههاى سه گانه
همانگونه كه جهان هستى مشتمل بر سه بخش يعنى عالم طبيعت , عالم مثال و عالم
عقل و به عبارت ديگر مادى صرف , مجرد متوسط برزخى و مجرد تام عقلى , تقسيم
مى شود انسانها نيز كه اين عوامل سه گانه را به شرح مزبور در طول يكديگر طى
مى كنند به سه گروه تقسيم مى گردند و هر انسان كه در سلسله طولى هستى به مرحله و
عالمى برتر راه پيدا كند مراتب و درجات پائين تر را نيز واجد