responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 112
زشتى و بدى فعل وجودى نبوده و بلكه ترك آن است و آدمى بايد هر چه را خوب است از او ببيند [1]

[1]دركتاب انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه در مورد توحيد افعالى آمده است :

با اين كه در يك جاى قرآن فرمود قل يتوفيكم ملك الموت الذى و كل بكم

سجده 12 ( يعنى بگو ملك الموت كه خداوند آن را بر شما گمارده به قبض روح
شما مى پردازد ) در جاى ديگر آن فرمود الله يتوفى الانفس حين موتها والتى لم تمت فى منامها
زمر 3 يعنى خداوند در زمان مرگ و همچنين در هنگامى كه نمرده ايد در خواب به
قبض روح شما مى پردازد فافهم , پس نيك دريابيد

ديده اى خواهم سبب سوراخ كن *** تا حجب را بركند از بيخ و از بن

در كتاب شريف تفسير دعاى سحر درباره توحيد افعالى و نحوه بازگشت همه خير است به حضرت حق جل و على آمده است

پس آن كس كه فعل را به خلق نسبت دهد و يا به خيال تنزيه حق را از خلق منعزل و بر كنار از فعل خلق بداند چنين كسى قاصر است و نسبت به خود و حق تعالى ستم كرده و از حق محجوب و از بارگاه پروردگار دور مانده است , تنزيه و تقديسى كه مى كند عين تقصير و تحديد و تقليد است و در جمع مغضوب عليهم

حمد 7 داخل بوده و بدون آن كه از توحيد بهره برده باشد در بند كثرت است و آن
كس كه فعل را به حق نسبت دهد بدون حفظ كثرت او نيز گمراه است و از حد اعتدال بيرون رفته و در صف ( ضالين ) است

و صراط مستقيم و راه روشن آن است كه نه قائل به تعطيل و نه متعقد به تشبيه باشد بلكه هر دو مقام توحيد و تكثير را حفظ كند و حق هر يك از حق و عبد را ادا نمايد و آن وقت براى او معناى اين آيه آشكار مى گردد كه ما اصابك من حسنه فمن الله و ما اصابك من سيئه فمن نفسك

نساء 79 هر چه خوبى

نام کتاب : انسان در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست