نام کتاب : اسلام و کثرت گرايي ديني نویسنده : لگنهاوزن، محمد جلد : 1 صفحه : 117
دست كم پيامدهاي مهمي درباره چگونگي فهم اسلام در امريكا و بقيه
جهان انگليسي زبان خواهد داشت. زيرا دكتر نصر خود را مدافع سنت تصوف معرفي
مي کند، احتمالاً به خاطر اينکه ديدگاه او به عنوان گواهي بر مقبوليت کثرت
گرايي ديني در سنت تصوف اسلامي محسوب مي شود. ولي بعيد نيست كه بزرگان مكتب
تصوف همچون رومي و ابن عربي، کثرت گرايي مورد نظر نصر را نمي پذيرفتند.
شايد منشأ کثرت گرايي مورد نظر نصر را نتوان اصلاً در سنت تصوف پيدا كرد،
ولي چنين منشائي را مي توان در سنت رومانتيك اروپايي و در آثار به جا مانده
از خبرگان امور غيبي و سري[1] در پاريس يافت.
الف) کثرت گرايي ديني و جاودان خرد
ديدگاهي كه دكتر نصر اتخاذ كرده، همان ديدگاه جاودان خردي است كه
سالها با اشاره به آثار فريتيوف شوان مدعي آن است. برجسته ترين اثر شوان
در موضوع کثرت گرايي ديني، نخستين كتاب او با عنوان وحدت متعالي اديان[2]
و اخيراً در اثر:
"Religion and Religions." Ch. 1 of Religion and the order of Natare, New York: Oxford University press, 1966, pp.9-28.