نام کتاب : آينده در قلمرو اسلام نویسنده : سید قطب جلد : 1 صفحه : 24
براى اين منظور , ابتدا در كشورهاى اسلامى و در ميان جامعه مسلمين كه از مدتها
پيش , بطور نامرئى در قبضه استعمار بود , برنامه اسلامى را از اين مرتبت و
موقعيت كه ( ( تنها مصدر قوانين مملكتى ) ) باشد تنزل داده و براى تدوين و تنظيم
مقررات كشور , به برنامه هاى اروپائى متوسل شدند و برنامه وسيع اسلامى را بيك
قسمت ناچيز ( قسمت احوال شخصى ) منحصر نمودند [1 ]
[1] آرى در ممالك اسلامى با آنكه سر رشته ى تمام نيروهاى حياتى اجتماع از
قبيل اقتصاد و فرهنگ و كليه وسائل تعليم و تربيت از مطبوعات و راديو و
تلويزيون تا مدارس و دانشگاهها , همه و همه بدست دستگاههاى حاكمه و دولت هائى
است كه مجرى سياست هاى مختلف مى باشند ولى در عين حال ظواهرى كم اهميت و بى
اثر از دين از قبيل تكفين و دفن اموات , آئين عقد ازدواج , مراسم آذين هاى مذهبى
, تكاليف شخصى دينى و خلاصه چيزهائيكه بهيچ وجه بزندگى عملى وابسته نيستند , بر
طبق مقررات اسلامى عمل شده و حتى مورد تأييد همان دستگاهها و دولتها است و مردم
بدون آنكه بيگانگى دين را از مهمترين قسمتهاى زندگى جامعه بنظر آورند , بهمين
ظواهر دل خوش ساخته خود و دستگاههاى غير مزاحم و احيانا مؤيد را مسلمان ميدانند
و بقاء اين وضع را از دل و جان خواهانند ! !
نام کتاب : آينده در قلمرو اسلام نویسنده : سید قطب جلد : 1 صفحه : 24