responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 79

مقدم، تالى، نتيجه ‌ در اصطلاح اهل منطق اگر بگوييم انسان حيوان است و حيوان ناطق است، پس انسان ناطق است. يا عالم متغير است و هر چيزى كه متغير است، حادث است پس نتيجه مى گيريم كه عالم حادث است.

بنابراين جمله اول را «مقدم» و جمله دوم را كه بدنبال جمله اول مى آيد «تالى» - به معنى از پى آينده - و جمله سوم را نتيجه مى گويند.[1]

شيخ تفكر را بر اساس قانون منطق و حكما تعريف مى كند و بيان مى دارد كه در علم منطق براى اثبات هر قضيه ابتدا مقدمه، آنگاه تالى لازم است سپس نتيجه بدست مى آيد كه در اين بيت مقدمه را پدر و تالى را مادر و نتيجه را كه از ازدواج پدر و مادر بدست مى آيد فرزند در نظر گرفته است.

79) ولى ترتيب مذكور از چه و چون

بود محتاج استعمال قانون

قانون ‌ علم منطق، علمى كه با روش هاى استدلالى بحث مى كند و انسان را از خطاى ذهن باز مى دارد.

چه ‌ كيفيت

چون ‌ ماهيت

بنابراين ترتيب موارد ذكر شده در بيت قبل از نظر كيفيت و ماهيت و قرار گرفتن آنها در كنار هم - تقدم و تأخر - نيازمند به علم منطق است.

80) دگر باره درو گر نيست تأييد

هر آيينه كه باشد محض تقليد

تائيد ‌ كمك كردن، تصديق كردن، منظور تائيد الهى است.

اگر در ترتيبى كه در بيت قبل بيان شد تأييدات الهى همراه نباشد و دل


[1] گلشن راز(باغ دل)، ص161.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست