responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 307

بهتر از گفت و گوها و نقد و تحليل هايى است كه به آن ها عمل نشود.

583) ولى كارى كه از آب و گل آيد

نه چون علم است كان كار دل آيد

آب و گِل ‌ منظور جسم و بدن آدمى است.

علم ‌ منظور علم جان است كه منشأ آن دل است.

اعمالى كه به وسيله بدن و جسم مادى انجام مى شود، چون بر مبناى احوال معنوى نمى باشد، همچون علم نمى باشد زيرا اعمالى كه بر اساس علم باشد چون منبعث از دل است به مراتب از اعمال بدنى بهتر است.

584) ميان جسم و جان بنگر چه فرق است

كه اين را غرب گيرى و آن چه شرق است

جسم ‌ بدن، تن آدمى

جان ‌ ب1

اگر مى خواهى بدانى كه اعمال بدنى و اعمال علم چگونه است به تفاوت ميان بدن و روح توجّه كن و ببين كه چقدر با هم فرق دارند.بنابراين جسم مانند مغرب است زيرا صفات كمال در جسم پنهان است و جان مانند مشرق است زيرا انوار صفات كمال از روح و جان آدمى پيدا و آشكار مى شود.

585) از اينجا باز دان احوال اعمال

به نسبت با علوم قال با حال

علوم قال ‌ ب582

حال ‌ مكاشفه و مشاهده حقّ است.(ش-ل) ، «حال» معنايى است از شادى و غم كه بدون تصنع و جلب و كسب به قلب وارد مى شود و با ظهور صفات نفس زايل مى گردد. احوال موهبت هايى هستند كه از عين وجود مى رسند.[1]»


[1] گزينه متون عرفانى، ص 185.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست