تناسخ تعلّق روح آدمى است به بدن بعد از نابودى بدن.(م - ل)
«حكماى اسلام تناسخ را به دليل عقل باطل دانند و شيخ محمود گويد كه
اين اعتقاد ناشى از تنگ چشمى است كه گمان كرده اند خدا را فقط دو
عالم است و جاى ديگر نيست و بندگان را على الدوام از اين عالم بدان عالم
مى برد و باز براى دوره تكميلى به اين عالم مى فرستد.»[3]
از روى معنى در حقيقت، در اصل.
اين منظور سير حبّه حقيقت است كه به واسطه رعايت احكام دين و
شريعت از پير كامل به مريد بروز مى كند و از اين مريد به ديگر مريد و
الى آخر.
چون شيخ محمود شبسترى معتقد است كه فهم نادرست اين مطلب، شايد
«تناسخ» را در ذهن افراد متبادر سازد، آشكارا مى گويد اين «تناسخ»
نيست، بلكه