responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 198

گرديد در سير و سلوك به سوى حق، تنها خدا را قادر مطلق مى داند ﴿والله على كل شىء قدير[1] و همه قدرتها را در برابر قدرت خداوند محو و فانى مى بيند و همچون حضرت ابراهيم(عليه السلام)صاحب توكّل مى شود و همه امور را به خدا منسوب و واگذار مى كند. ﴿و على الله فتوكّلوا ان كنتم مؤمنين[2]

قدرت كلّى ‌ قدرت لايتناهى خداوند است.

332) ارادت با رضاى حق شود ضم

رود چون موسى اندر باب اعظم

ارادت ‌ خواست، تقدير، توجه خاص سالك به پير

ضَمّ ‌ همراه، جمع(ف-م)

باب اعظم ‌ دروازه بزرگ، درگاه خداوند، منظور مقام رضا است.

هرگاه خواستِ سالك و طالب حقيقت با رضاى حق همراه شود و هيچ امرى جز رضاى حق در ميان نباشد و خواسته و مطلوب سالك، مقصود خداوند باشد، آنگاه همچون حضرت موسى(عليه السلام)در مقام رضا بازگشت به جانب خداوند مى كند.﴿ارجعى الى ربك راضية مرضية[3]

مشايخ بزرگ درباره باب اعظم گفته اند:«الرضا باب الله الاعظم و جنة الدنيا»[4]

رضا ‌ منظور مقام رضا است و آن بيرون آمدن بنده از رضاى خود و داخل شدن در رضاى حق است. از «رابعه عدويّه»[5] پرسيدند كه بنده چه موقع به مقام رضا مى رسد پاسخ داد: «اذا سرّته المصيبة كما سرّته النعمه» يعنى براى بنده وقتى وجود


[1] بقره، آيه 284، و خداوند بر هر چيزى تواناست.

[2] مائده، آيه 23.

[3] فجر، آيه 28.

[4] مقام رضا بزرگترين در به سوى خداست و هم آن مقام، بهشت دنيا است.

[5] از زنان روشندل و عارف و صاحب مقامات بوده و معاصر شيخ حسن بصرى بوده است.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 198
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست