نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 198
گرديد در سير و سلوك به سوى حق، تنها خدا را قادر مطلق مى داند ﴿والله على كل شىء قدير﴾[1]
و همه قدرتها را در برابر قدرت خداوند محو و فانى مى بيند و همچون
حضرت ابراهيم(عليه السلام)صاحب توكّل مى شود و همه امور را به خدا
منسوب و واگذار مى كند. ﴿و على الله فتوكّلوا ان كنتم مؤمنين﴾[2]
قدرت كلّى قدرت لايتناهى خداوند است.
332) ارادت با رضاى حق شود ضم
رود چون موسى اندر باب اعظم
ارادت خواست، تقدير، توجه خاص سالك به پير
ضَمّ همراه، جمع(ف-م)
باب اعظم دروازه بزرگ، درگاه خداوند، منظور مقام رضا است.
هرگاه خواستِ سالك و طالب حقيقت با رضاى حق همراه شود و هيچ امرى جز
رضاى حق در ميان نباشد و خواسته و مطلوب سالك، مقصود خداوند باشد، آنگاه
همچون حضرت موسى(عليه السلام)در مقام رضا بازگشت به جانب خداوند
مى كند.﴿ارجعى الى ربك راضية مرضية﴾[3]
مشايخ بزرگ درباره باب اعظم گفته اند:«الرضا باب الله الاعظم و جنة الدنيا»[4]
رضا منظور مقام رضا است و آن بيرون آمدن بنده از رضاى خود و داخل
شدن در رضاى حق است. از «رابعه عدويّه»[5] پرسيدند كه بنده چه موقع به مقام
رضا مى رسد پاسخ داد: «اذا سرّته المصيبة كما سرّته النعمه» يعنى
براى بنده وقتى وجود