responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 146

گويى كه دل انسان مركز عرش مى باشد زيرا كه دل همچون نقطه و عرش دايره اى است كه محيط بر آن نقطه مى باشد. پس ناگفته پيداست كه عرش دايره اى است و چون داراى حركت است پس حركت عرش دورى است و حركت دورى تابع حركت مركز است.

214) بر آيد در شبانروزى كما بيش

سراپاى تو عرش اى مرد درويش

درويش ‌ صاحبدل، عارف، كسى كه در دلش انوار الهى تابيده و از خود فانى گشته و به حق باقى شده باشد.

عرش كه نام ديگرش فلك معدل النهار است در مدت يك شبانه روز حداقل يك بار گرد سراپاى تو عارف شوريده دل مى گردد و تو را طواف مى كند. در اين بيت مقصود اصلى شيخ محمود شبسترى از حركت افلاك، كوشش صاحبدلان و كاملان واصل است كه حق را مشاهده كرده اند و به همين خاطر درباره حضرت محمد(صلى الله عليه وآله)آمده است كه: «لو لاك لما خلقت الافلاك»[1]

215) ازو در جنبش اجسام مدوّر

چرا گشتند يك ره نيك بنگر

ازو ‌ از او، از عرش، از فلك الافلاك

اجسام مدوّر ‌ افلاك و ستارگان

گشتند ‌ گرديدند، چرخيدند

يك ره ‌ ب210

دليل آنكه بقيه افلاك و ستارگان به واسطه حركت فلك الافلاك مى گردند و در جنبش اند چيست؟ يك بار به دقت نگاه كن و علّت اين حركت ها را پيدا كن.


[1] اگر به خاطر وجود تو نبود افلاك را نمى آفريدم.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست