عرض در علم منطق ماهيتى است كه قائم به غير است مانند سفيدى و دانايى.
جوهر در علم منطق ماهيتى است كه قائم به ذات است مانند: انسان فانى است.
اِعراب حركت حرف آخر در كلمات عربى را گويند.
آيات وقوف آيات وقف، آياتى كه وقتى در قرائت به آن مى رسيم، لحظه اى مكث مى كنيم.
مراتب جمع مرتبه، مراتب عالم، مراتب موجودات.
در كتاب عالم عرض و جوهر كه دو ماهيت اند به ترتيب همچون اعراب
و حروف در قرآن هستند به عبارت ديگر اعراب و حروف در قرآن دو
حقيقت اند كه شامل تمام آيات و سوره ها مى شوند و جوهر در
كتاب عالم مثل حروف است در قرآن و