responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 139

حق را با ديده دل خود مشاهده كرده است و او را در هر چيزى مى بيند، به نظر او تمام عالم از ماده و معنى، كتاب حق تعالى محسوب مى گردند.

«ما جمله جهان مصحف ذاتت دانيم

از هر ورقى آيه وصفت خوانيم

با آنكه مدرّسيم در مكتب عشق

در معرفت كُنه تو ما نادانيم»[1]

و يا:

«برگ در ختان سبز در نظر هوشيار

هر ورقش دفترى است معرفت كردگار[2]

199) عرض اعراب، جوهر چون حروف است

مراتب هم چو آيات وقوف است

عرض ‌ در علم منطق ماهيتى است كه قائم به غير است مانند سفيدى و دانايى.

جوهر ‌ در علم منطق ماهيتى است كه قائم به ذات است مانند: انسان فانى است.

اِعراب ‌ حركت حرف آخر در كلمات عربى را گويند.

آيات وقوف ‌ آيات وقف، آياتى كه وقتى در قرائت به آن مى رسيم، لحظه اى مكث  مى كنيم.

مراتب ‌ جمع مرتبه، مراتب عالم، مراتب موجودات.

در كتاب عالم عرض و جوهر كه دو ماهيت اند به ترتيب همچون اعراب و حروف در قرآن هستند به عبارت ديگر اعراب و حروف در قرآن دو حقيقت اند كه شامل تمام آيات و سوره ها مى شوند و جوهر در كتاب عالم مثل حروف است در قرآن و


[1] لاهيجى، شرح گلشن راز، صص 162 و 163.

[2] غزليات سعدى، به كوشش دكتر خليل خطيب رهبر، جلد اول، ص 436.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست