responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 174
انگشتها اطلاق مى شود و گاه بر خود انگشتها و گاه بر مچ دست و گاه تا مرفق و گاه تا منكب . و در تايه قرينه اى مبنى بر تعيين مراد مشهود نيست . همچنين ,نسبت به قطع , گاه قطع بر فصل و قطع اتصال اطلاق مى شود و گاه اطلاق آن بر فصلفى الجمله است . بنابراين , در آيه ظهورى منعقد نيست و مجمل است و , به اين بيان , آيه جزو متشابهات به حساب مىآيد . البته , به نظر ما , اين آيه جزو محكمات است و مبين است , زيرا قطع يك مفهوم عرفى دارد كه ابانه و جدا كردن باشد . و گرچه درست است كه يد نيز بر تمام عضو معلوم اطلاق مى شود , لكن چون ما همان طور كه در جاى خود ثابت است قائليم به اينكه عام كتابى قابل تخصيص به خبر واحد است و با توجه به اينكه سنت آيه شريفه را تفسير و تبيين كرده و مقصود از يد را بيان فرموده است , بنابراين مى گوييم كه اجمال آيه شريفه بهضميمه سنت مرتفع مى گردد . البته اگر آيه را بتنهايى داشتيم , تا حدودى مجمل بوده اما , به بركت سنت كه حكم مفسر را دارد , ديگر اجمالى در كار نيست .

روايات[ ( لاصلوة الا بطهور]) و[ ( لاصلوة الا بفاتحة الكتاب]) نيز مورد بحثقرار گرفته اند و اين سؤال مطرح شده است كه نفى مذكور در اين روايات آيا نفى صحت است يا نفى كمال است و يا نفى حقيقت است . و , بنابراين , روايات مجملند , چون مقصود مشخص نيست . البته اين نكته قابل ذكر است كه اجمال اين تركيب مبتنى است بر اينكه گفته شود الفاظ عبادات وضع شده اند از براى اعماز صحيح و فاسد , كه در اين صورت نفى مردد مى شود بين نفى صحت و نفى كمال , با اين فرض كه قرينه اى در كلام نسبت به يكى از اين معانى وجود ندارد و قهرا كلام مجمل مى شود . اما بنابر اينكه گفته شود الفاظ عبادات وضع شده اند برخصوص صحيح , نه اعم از صحيح و فاسد , در آن صورت اجمالى در كار نخواهد بود , چون ظهور منعقد مى شود بر نفى صحت مثلا , نماز غير صحيح نماز نيست حقيقتا .

تحقيق اين است كه در اين روايات كه نفى به صورت[ ( لا]) آمده است , مراد شارع مقدس معلوم است . مثلا , در[ ( لاصلوة الا بفاتحة الكتاب]) , شارع ماهيتصلات را با نبود فاتحة الكتاب نفى مى كند . لسان روايت در اين موارد ارشادبه جزئيت و شرطيت دارد . بنابراين , شارع مقدس در مقام بيان جزئيت وشرطيت

نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 174
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست