responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 163
است . أما به اين بيانى كه ما كرديم اين مطلب درست نيست , چون در لابشرط مقسمى بايد ملاحظه لابشرط از اين اعتبارات ثلاث باشد . و گفتيم كه اگر به وجدانمراجعه كنيم , مى بينيم واضع غير ذات معنى هيچ گونه ملاحظه اى نكرده است . پس , موضوع له أسماء أجناس همان ماهيت مهملة است , نه لا بشرط مقسمى . بعضى نيز در تعريف لابشرط مقسمى به تعريفى پرداخته اند كه ما براى ماهيت مهلمة مى كنيم . شوارق در تعريف لابشرط مقسمى مى گويد كه ماهيتى است كه[ ( من حيث هى هىألتى ليست الا هى]) . ماهيت[ ( من حيث هى هى التى ليست الا هى]) نمى تواندلابشرط مقسمى بشود . وقتى گفتيم در مقسم بايد ملاحظه لا بشرطيت از اعتبارات ثلاث بشود تا بتواند مقسم باشد , چطور مى شود كه بگوييم لابشرط مقسمى عبارت است از[ ( ماهية من حيث هى ألتى ليست الا هى]) ؟

به طور خلاصه , لابشرط قسمى عبارت از همان كلى طبيعى است , و لابشرط مقسمىعبارت است از ملاحظه ماهيت لابشرط از اعتبارات ثلاث اعتبار ( كه بشرط شيئيت و بشرط لائيت و لا بشرطيت باشد ) , و ماهيت مهملة عبارت است از ملاحظه ماهيت , ذات و ذاتيات معنى فقط , و بدون هيچ گونه ملاحظه حتى ملاحظه قسمت و مقسميت .

مدعاى ما آن است كه موضوع له الفاظ از براى اسماء أجناس همان ماهيت مهملة است , نه لابشرط مقسمى و يا لابشرط قسمى . اگر گفتيم كه أسماء أجناس براى ماهيت مهملة وضع شده اند كه تحقيق نيز همين است , و يا اگر گفته شود كه اين اسماء براى لابشرط مقسمى وضع گرديده اند , همن طور كه مرحوم ميرزاى نائينى ( قدس سره ) مى گويد , به قول گروهى ناچار خواهيم بود كه در مقام اثبات اطلاق و شيوع و سريان به مقدمات حكمت تمسك كنيم , يعنى اگر مقدمات حكمت نباشد , نمنى توانيم استفاده اطلاق و شمول كنيم . به همين بيان , در ماهيت مهلمة نيز اين اطلاق و شمول را بايد از جاى ديگر , يعنى از مقدمات حكمت , استفاده كرد ,چون از لفظ استفاده نمى شود . أما اگر بگوييم كه موضوع له ألفاظ و أسماء أجناس همان لابشرط قسمى است , يعنى همان كلى طبيعى كه در خارج موجود است , قهرااطلاق مدلول خود لفظ خواهد بود , زيرا لابشرط از وجود قيد و عدم قيد است , و وقتى لابشرط از وجود قيد و عدم قيد بود , پس مدلول خود لفظ است , مثل عام .

نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست