responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد    جلد : 1  صفحه : 83

فضيلت امين قريش را نيك مى‌شناخت، گويا از راز نهفته در وجود اين جوان پاكدامن آگاه بود.

‌ اخبار معنوى دل‌انگيز سفر تجارتى محمد (صلى الله عليه وآله) به شام، كه خود مقدماتش را فراهم آورده بود، شوق وى را فزونى بخشيد. درايت و هوشيارى اين زن روشن‌بين زمينه خواستگارى را فراهم آورد. [1] بدين ترتيب نجيب‌ترين جوان قريش، كه دوشيزگان عرب در آرزوى ازدواج با وى به سر مى‌بردند، در 25 سالگى با خديجه طاهره، كه حدود 40 سال داشت، ازدواج كرد و تمام دوران جوانى يعنى بيش از 27 سال از عمر خود را با او گذراند. خديجه، كه ملكه قريش بود، از اين پس خود را كنيز محمد (صلى الله عليه وآله) خواند; با فرزندانى چون گوهر يگانه زنان جهان، فاطمه (عليها السلام) شبستان زندگى محمد (صلى الله عليه وآله) را نورباران كرد [2] و بدين ترتيب، خود را براى هميشه درشمار بزرگ‌ترين حاميان پيامبر و اولين ايمان‌آورنده زن به او جاى داد.

‌ از اين پس، گرايش به خلوت و انزوا در محمد (صلى الله عليه وآله) فزونى يافت. انديشه‌هاى عميق درونى، ناسازگارى محيط و فاصله روحى‌اش با مردم روز به روز بيش‌تر شد و خلوت و انديشه به شكلى اسرارآميز زندگى‌اش را فرا گرفت. گويا مكه و اجتماع آن روحش را مى‌آزرد. در طول سال، بارها به كوه‌هاى اطراف مكه و غار حرا مى‌شتافت و اين امر در ماه رمضان به اوج مى‌رسيد. يار تنهايى و خلوتش على (عليه السلام) مى‌فرمايد: هر سال در كوه حرا اقامت مى‌گزيد. من او را مى‌ديدم و جز من كسى وى را نمى‌ديد. نور وحى و رسالت را مى‌ديدم و بوى نبوت را استشمام مى‌كردم. [3]

آغاز رسالت

27 رجب، درحالى‌كه محمد (صلى الله عليه وآله) عالى‌ترين مراحل كمال انسانى و عقلانى را در 40 سالگى پشت‌سر مى‌گذاشت، فرمان رسالت وى از سوى حضرت احديّت صادر و با امر به ‌خواندن‌ بدو ابلاغ شد. فرشته وحى، كه تاكنون چند بار در خواب و بيدارى بشارت‌ها به حضرت (صلى الله عليه وآله)


[1] السيرة‌النبوية ، ج 1، صص 216 ـ 212; الكامل فى‌التاريخ ، ج 1، ص 569 و تاريخ الطبرى ، ج 2، ص 34.

[2] ثمره پيوند خديجه با رسول خدا (صلى الله عليه وآله) شش فرزند بود; دو پسر به ترتيب به نام‌هاى قاسم و عبدالله (طاهر و طيب)، كه قبل از بعثت بدرود حيات گفتند، و چهار دختر به نام‌هاى رقيه، زينب، ام كلثوم و فاطمه (عليها السلام) كه بعثت را درك كردند.

[3] نهج‌البلاغه ، خطبه 192.

نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد    جلد : 1  صفحه : 83
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست