نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 69
كعبه قرار داشت. البته مراسم تعظيم، طواف كعبه و توقف در عرفه در
سايه اعتقاد به يك خداى مقتدر و مجرد كه در آسمانهاست و از عبادت خدايان
ديگر جلوگيرى نمىكند، تحقق مىيافت. [1] چنانكه گروهى از عربها نيز،
بدون پيوستن به يهود و مسيحيت، از بتپرستى و انحرافات پرهيز مىكردند و
خود را پيرو دين ابراهيم و اسماعيل (عليهما السلام) مىخواندند. اين گروه
حنيف يا حنفا شهرت داشتند. [2]
مسيحيت و دين يهود در نقاطى مانند نجران و يثرب گسترش داشت و در مناطقى مانند
حيره، كيش زرتشتى نيز مورد توجه بود. يهوديان و مسيحيان كه به
دلايلى به اين سرزمين پناه آورده بودند، با زمينههايى كه برايشان فراهم
مىآمد، ضمن بهخدمت گرفتن امكانات، در گسترش دين خود مىكوشيدند. با آنكه
بسيارى از آداب و احكام اين شرايع تحريف شده بود و با موازين خرد سازگارى
نداشت; ولى گاه مورد توجه برخى از قبايل واقع مىشد. بسيارى از اسطورهها،
باورهاى موهوم و آداب و رسوم خرافى، كه در ميان عربها متداول بود، از
آموزههاى آيين يهود و مسيحيت شمرده مىشد. [3] يعقوبى بيش از هشت نوع
عقيده دينى براى عربها مىشمارد كه مهمترين آنها شرك و دهريت است. [4]
امام على (عليه السلام) در تبيين كيفيت دينورزى عربهاى جاهلى مىفرمايد:
و شما اى قوم عرب، بدترين دين را داشتيد... در ميان شما بتها افراشته و گناهان بال شما را بسته بود. [5]
تاريخ و مفهوم جاهليت
شناخت عصر جاهليت و آشنايى با آداب و رسوم و عقايد و افكار مردم آن،
براى شناخت هرچه بهتر دوران رسالت و تعاليم اسلام و پاسخ گويى به ادعاهاى
كسانى كه اغلب، احكام اسلام را برگرفته از شريعت يهود و يا عادات و آداب
زمان جاهليت اعراب و يا نتيجه معاشرت با برخى از
[1] البداية والنهاية ، ابنكثير دمشقى، ج 1 و 2، ص 235 و اسلام در ايران ، ترجمه كريم كشاورز، ص 19.
[2] سوره بقره، آيه 135; سوره آلعمران، آيه 67; سوره نساء، آيه 125.
ر.ك: بلوغالارب ، ج 2، ص 196 و 244 و تمدن اسلام و عرب ، گوستاولوبون، صص
99 ـ 98.
[3] سوره بقره، آيات 111 ـ 85; سوره مائده، آيات 57، 70 ـ 67 و 84 ـ 77 و سوره توبه، آيات 32 ـ 29.