responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد    جلد : 1  صفحه : 69

كعبه قرار داشت. البته مراسم تعظيم، طواف كعبه و توقف در عرفه در سايه اعتقاد به يك خداى مقتدر و مجرد كه در آسمان‌هاست و از عبادت خدايان ديگر جلوگيرى نمى‌كند، تحقق مى‌يافت. [1] چنان‌كه گروهى از عرب‌ها نيز، بدون پيوستن به يهود و مسيحيت، از بت‌پرستى و انحرافات پرهيز مى‌كردند و خود را پيرو دين ابراهيم و اسماعيل (عليهما السلام) مى‌خواندند. اين گروه حنيف يا حنفا شهرت داشتند. [2]

‌ مسيحيت و دين يهود در نقاطى مانند نجران و يثرب گسترش داشت و در مناطقى مانند

حيره، كيش زرتشتى نيز مورد توجه بود. يهوديان و مسيحيان كه به دلايلى به اين سرزمين پناه آورده بودند، با زمينه‌هايى كه برايشان فراهم مى‌آمد، ضمن به‌خدمت گرفتن امكانات، در گسترش دين خود مى‌كوشيدند. با آن‌كه بسيارى از آداب و احكام اين شرايع تحريف شده بود و با موازين خرد سازگارى نداشت; ولى گاه مورد توجه برخى از قبايل واقع مى‌شد. بسيارى از اسطوره‌ها، باورهاى موهوم و آداب و رسوم خرافى، كه در ميان عرب‌ها متداول بود، از آموزه‌هاى آيين يهود و مسيحيت شمرده مى‌شد. [3] يعقوبى بيش از هشت نوع عقيده دينى براى عرب‌ها مى‌شمارد كه مهم‌ترين آن‌ها شرك و دهريت است. [4]

‌ امام على (عليه السلام) در تبيين كيفيت دينورزى عرب‌هاى جاهلى مى‌فرمايد:

و شما اى قوم عرب، بدترين دين را داشتيد‌... در ميان شما بت‌ها افراشته و گناهان بال شما را بسته بود. [5]

تاريخ و مفهوم جاهليت

شناخت عصر جاهليت و آشنايى با آداب و رسوم و عقايد و افكار مردم آن، براى شناخت هرچه بهتر دوران رسالت و تعاليم اسلام و پاسخ گويى به ادعاهاى كسانى كه اغلب، احكام اسلام را برگرفته از شريعت يهود و يا عادات و آداب زمان جاهليت اعراب و يا نتيجه معاشرت با برخى از


[1] البداية والنهاية ، ابن‌كثير دمشقى، ج 1 و 2، ص 235 و اسلام در ايران ، ترجمه كريم كشاورز، ص 19.

[2] سوره بقره، آيه 135; سوره آل‌عمران، آيه 67; سوره نساء، آيه 125. ر.ك: بلوغ‌الارب ، ج 2، ص 196 و 244 و تمدن اسلام و عرب ، گوستاولوبون، صص 99 ـ 98.

[3] سوره بقره، آيات 111 ـ 85‌; سوره مائده، آيات 57، 70 ـ 67 و 84 ـ 77 و سوره توبه، آيات 32 ـ 29.

[4] تاريخ اليعقوبى ، ج 1، ص 257.

[5]‌. و انتم معشر العرب، على شرّ دين‌... الاصنام فيكم منصوبة و الاثام بكم معصوبة. (نهج‌البلاغه ، خطبه 26)

نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد    جلد : 1  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست