جواب: اگر به كلّى غافل از حكم مسأله بودهايد نمازهاى
گذشته صحيح است و قضا ندارد، ولى فعلا كه ملتفت شدهايد بايد مراعات كنيد و احراز
اباحه مكان نماز را بكنيد. بلى چون در زمان حضرت امام خمينى رحمه اللّه به عنوان
حكم ثانوى مالكيت زمينهاى فوق نسبت به كشاورزان پذيرفته شده است نمازهايى كه بعد
از آن خوانده شده صحيح است.
سؤال 270: نماز خواندن بر سجّاده يا قاليچههايى كه بر آنها
آيات قرآن نوشته شده است چه صورتى دارد، در حالى كه در موقع نشستن و به سجده رفتن
آيات قرآن زير پا قرار مىگيرند؟
جواب: اگر شخص متوجه است و از روى بىاعتنايى آن را زير پا
قرار مىدهد، هتك حرمت قرآن است و جايز نيست. علاوه بر اين، نماز هم اشكال دارد.
سؤال 271: آيا نماز خواندن در محلّى كه صداى موسيقى بلند
است صحيح است؟
جواب: نماز خواندن در محلى كه آلات لهو و لعب مانند تار و
غيره استعمال مىكنند و نمازگزار مىشنود محل اشكال است و اگر بعد از شروع در نماز
صداى موسيقى مهيج كه مناسب مجالس لهو و لعب است بگوش برسد و گوش ندهد نماز صحيح
است. ولى اگر قبل از شروع به نماز از محل ديگر صدا به گوش برسد در صورت امكان نماز
را جاى ديگر بخواند.