مىتوانند بفروشند. و به مصارف عزادارى و احتياجات
حسينيهها برسانند. و بهتر است كه از اهدا كنندگان استجازه كنند. و براى مشترى هر
گونه تصرفات جايز است.
سؤال 2181: در مورد تعزيه و روضههايى كه به نام ازدواج
حضرت قاسم عليه السّلام در كربلا خوانده مىشود، چه مىفرماييد؟
جواب: آنچه در مورد عروسى حضرت قاسم مطرح شده يا مىشود
صحيح نيست. و اثرى از اين قضيه در كتب معتبره وجود ندارد. مضافا بر اينكه حضرت
قاسم به سنّ ازدواج نرسيده بود.
بلى، در كتاب منتخب مرحوم طريحى چيزهايى كه مناسب ازدواج آن
حضرت است نقل شده، ولى ظاهرا اين مطالب نادرست را بعد از آن مرحوم، افراد مغرض يا
نادان به آن كتاب اضافه كردهاند. و مرحوم طريحى برتر از آن است كه اين مطالب را
كه مناسبتى با واقعه عاشورا ندارد، در كتاب خود بنويسد.
در عين حال آنچه در كتاب طريحى آمده به اين نحو كه بعضى در
مراسم تعزيهدارى و بصورت خرافى پياده مىكنند، نمىباشد.
سؤال 2182: آيا برپا كردن مجلس جشن ميلاد ائمه عليهم
السّلام يا مجلس عزادارى و يا ميهمانى كردن، بدون اذن شوهر و بىرضايت او جايز
است؟
جواب: بدون اذن شوهر جايز نيست. و دعوت افراد بيگانه و
اجازه ورود در منزل شوهر، بدون اذن جايز نيست. مگر احراز رضايت شود.
سؤال 2183: در مجالس زنانه عزادارى، زنان مداحى و سخنرانى
مىكنند، و صداى آنها با بلندگو به گوش مردان رهگذر مىرسد، آيا اين عمل جايز است؟
جواب: شنيدن صداى ايشان اگر در معرض ريبه و التذاذ نباشد
حرام نيست.
ولى با اينكه خداوند متعال مىفرمايد: «فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ» خوب است كه مجالس زنانه خصوصا در رابطه با عزادارى و مداحى
اهل البيت عليهم السّلام طورى باشد كه كاملا مراعات عفت بشود.