responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 557

جواب: بستگى به رضايت و قرارداد پزشك و بيمار دارد، اگر چه اين قرارداد، بطور كلى و متعارف باشد.

تماس با نامحرم‌

با توجه به اينكه معاينه، تنها شامل اندازه‌گيرى نبض، حرارت و فشار خون نيست؛ بلكه طبق نظريات علوم پزشكى (در كتابهاى نشانه‌شناسى) بايد شامل: «نگاه، لمس، دق، سمع، و نيز معاينات فيزيكى خاص در مورد تمامى اعضا و جوارح» (كه معمولا از روى لباس امكان‌پذير نيست) در مورد هر بيمارى و در هر شرايطى، براى تشخيص ساده بسيارى از بيماريها، عدم تحميل هزينه‌هاى اضافى ناشى از آزمايشات متعدد بر بيمار، تسريع تشخيص و كاستن از خطرات تشخيص به وسيله راههاى ديگر است. لذا وظيفه پزشكى، انجام هر يك را ايجاب مى‌كند. و در صورت عدم انجام، گاه تشخيصى كه به راحتى بايد صورت گيرد، انجام نمى‌شود و با عدم تشخيص، بيمارى پيشرفت مى‌كند و جان بيمار در معرض خطر قرار مى‌گيرد. نظر به اينكه در فتاواى مراجع بزرگوار آمده است كه اگر پزشك خانم در دسترس باشد، جايز نيست بيمار خانم به پزشك مرد مراجعه كند، خواهشمند است در موارد زير بفرماييد:

سؤال 2079: اگر بيمار خانمى كه جانش در خطر است به تنها پزشك يك روستاى دور افتاده كه مرد است مراجعه كند، آيا اين پزشك مجاز است هر گونه معاينه ضرورى را در مورد بيمار انجام دهد؟

جواب: اگر مرض سنگينى است و مداواى مريض و تشخيص مرض، بستگى به معاينه مذكور در سؤال دارد، معاينه مانعى ندارد. خلاصه در موارد ناچارى كه حفظ جان بيمار، متوقف بر لمس و نظر پزشك است، و خانم پزشك در دسترس نيست، و پزشك محرم هم وجود ندارد، و حتى راهى براى محرم شدن مثل عقد موقت نباشد، نظر و لمس به قدر ضرورت گناه ندارد، بلكه گاهى لازم مى‌شود.

سؤال 2080: در فرض قبل، اگر جان بيمار در خطر نباشد؛ بلكه يك بيمارى خفيف يا متوسط وجود داشته باشد؛ آيا بيمار خانم حتما بايد به پزشك خانم در شهر مراجعه كند و يا در

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 557
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست