responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 448

انعام و امثال اينها را بگيرد، آيا جايز است؟

جواب: اگر پول را تمليك او كرده و اختيار مصرف آن را به زن داده يا بداند راضى است، مانعى ندارد وگرنه جايز نيست‌

سؤال 1694: خانمى مريض است و هر ماه چند هزار تومان خرج دارو و دكتر او مى‌شود و شوهر او هم به همين علت چندين هزار تومان قرض دارد و اين خانم زمينى دارد كه يك ميليون تومان ارزش دارد. آيا شوهر مى‌تواند بابت مخارجى كه كرده است از قيمت زمين خانم كسر كند؟ و آيا خانم با چنين وضعى مستطيع بوده و حج بر او واجب است؟

جواب: در صورتى كه شوهر پولى كه پرداخته به قصد مجانيت و رايگان نبوده، مى‌تواند از همسر خود مطالبه كند. و زن اگر بتواند با فروش زمين به مكه برود و مشكلى در زندگى نداشته باشد و نياز به همراه داشتن كسى در سفر نداشته باشد، حج بر او واجب است.

سؤال 1695: زنى به سبب آتش‌سوزى در خانه شوهر، در بيمارستان بسترى و سپس فوت شده است، آيا هزينه بيمارستان او بر عهده شوهر است يا خير؟

جواب: هزينه بيمارستان به عهده شوهر نيست. ولى اگر مخارج را بدون خواهش زن انجام داده و قصد قرض نداشته است، نمى‌تواند از مال او بردارد.

سؤال 1696: زنى منزل شوهر خود را بى‌اجازه شوهر ترك كرده و تمكين نمى‌كند. بعدا معلوم شد كه علت اين بود كه شوهر او را اذيت مى‌كرده و كتك مى‌زده و موجبات شكنجه روحى او را فراهم مى‌كرده است، آيا در اين فرض حق مطالبه نفقه خود را دارد؟

جواب: اذيت و كتك زدن هر كس خصوصا زوجه انسان كار زشت و حرامى است و كتك زدن در مواردى موجب ديه مى‌شود؛ در هر صورت نفقه زن در صورت عدم تمكين ساقط است. ولى اگر زوج بواسطه اذيت كردن و كتك زدن امكان تمكين زوجه را از بين برده و او مضطر به ترك منزل شده است مستحق نفقه مى‌باشد.

سؤال 1697: زنى بعد از طلاق پسر خود را كه بيش از دو سال داشته به مدت دو سال نزد

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 448
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست