رواياتى كه صاحب كتاب وسائل الشيعة در جلد 14، ص 112؛ نقل
كرده است، و دلالت دارد كه «و لا تخرج من بيتها الا باذنه».
و براى آگاهى از فلسفه لزوم پيروى زن از شوهر، در خروج از
منزل و امثال آن نياز به بيان مقدماتى است:
1- فقهاى اماميه عقيده دارند كه احكام شرعيه، ناشى از
ملاكات و اهدافى است كه از آنها تعبير به مصالح و مفاسد مىكنند. بر اين اساس
بايدها بر اساس جلب مصلحت و نبايدها براى فرار از مفاسد است.
2- مصالح و مفاسد، منحصر به امور مادى نيست. بلكه بر اساس
جهانبينى اسلامى عمدتا براى تأمين مصالح معنوى و سعادت اخروى است:
3- در تشخيص ملاكات احكام اتكاى ما بر وحى است. كه از علم
بىنهايت الهى سرچشمه مىگيرد و هيچگونه خطا و اشتباه در آن تصور نمىشود.
بنابراين ما اجمالا مىدانيم كه هر دستورى، داراى ملاك مناسب است؛ هرچند از شناخت
تفصيلى آن عاجز باشيم.
4- در ازدواجهاى دائم، هزينه زندگى بر عهده شوهر است، كه
شرح آن در كتابهاى فقهى مسطور است.
5- بر اساس تحقيقات روانشناسان و تجربه تاريخى، مردان نوعا
موجودى هستند كه قدرت آنها در تحمل مشكلات و برخورد با ناملايمات بيشتر