جواب: نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بىاجازه او باطل
است. و اگر مزاحم نباشد احتياط واجب آن است كه با اجازه او باشد، خصوصا در نذر مال
گرچه مال متعلّق به خود زن باشد.
سؤال 1335: افرادى كه در دهه محرم اشيايى را نذر حضرت ابا
عبد اللّه الحسين عليه السّلام كردهاند.
از قبيل قند و شكر و چاى و آرد براى دور ديگ و غيره.
منذورات را تحويل امين مسجد و يا حسينيه دادهاند. در صورتى كه از مصارف
روضهخوانى در مورد خودش زياد بيايد و اگر بخواهند خود عين را براى عاشورا
نگهدارند فاسد مىشود و يا از بين مىرود، آيا مىتوانند آن اشيا را به مستحق شرعى
بدهند؟ و يا فروخته وجه آن را صرف مايحتاج حسينيه كنند؟ و يا اعيان را در غير
اوقات معلومه در ساير روضهخوانيها صرف كنند؟ و يا وجه آن را نگهداشته و در سال
آينده مثل همان اشيا را جهت مصرف خريدارى كنند؟ نظر مبارك را مرقوم فرماييد.
جواب: اگر اشياى مذكوره را براى آن مىدهند كه در دهه محرم
صرف شود و از قرائن معلوم باشد كه مقيد بصرف آن را در خصوص محرم سال جارى نيست،
عين مازاد را اگر ممكن است نگاه دارند. وگرنه بفروشند و قيمت آن را سال ديگر در
دهه محرم به مصرف برسانند. و اگر مخصوص دهه محرم سال جارى دادهاند، بايد از
دهندگان آن براى صرف در محل ديگر اذن بگيريد.
سؤال 1336: مردم مسلمان ايران همهساله مبالغى به
امامزادهها و بقاع متبركه اهدا مىكنند. آيا سازمان اوقاف مىتواند مقدارى از اين
وجوه را جهت تبليغ و نشر معارف اسلام، تعمير و تكميل مساجد، خريد كتب مذهبى و اهدا
به كتابخانهها از اماكن مذكور بگيرد؟
جواب: چنانچه براى مصارف خاصى اهدا نشده و خود امامزاده يا
بقعه نياز نداشته باشد، صرف در موارد مذكوره با رعايت مقررات اسلامى مانعى ندارد.
سؤال 1337: در بعضى از شهرها امامزادههايى مىباشد كه
زائران نذورى را در ضريح آنها واريز مىكنند، كه مقدارى از آن صرف مخارج خود
امامزاده مىشود، آيا مصرف مازاد در امور زير جايز است: 1- احداث مسجد 2- تعميرات
مسجد 3- تكميل مساجد نيمه كاره 4- تزيين