responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 328

زمين موقوفه- با توجه به اشتباه مذكور- حقى پيدا مى‌كند يا خير؟

جواب: در صورتى كه مى‌دانيد مورد وقف چيست و قبض و اقباض هم شده است، اشتباه ثبتى موجب حقى براى ورثه نمى‌شود، چه محل آن يا مقدار آن اشتباه شده باشد يا متراژ آن.

سؤال 1262: زمينهايى است كه سازمان زمين شرعى، به متقاضيان واگذار كرده است. فعلا بعضى افراد ادعا مى‌كنند آنها وقف بوده است. فعلا وظيفه ما كه در آنجا ساكن هستيم، چيست؟

جواب: از قضيه مورد سؤال اطلاعى ندارم، اما آنچه را سازمان زمين‌شهرى، طبق مقررات جمهورى اسلامى عمل كرده است، صحيح است. و تصرف در آن املاك بى‌اشكال است. اما آنچه يقين داريد وقف بوده است. بايد با متولى شرعى منصوص آن، يا اگر ندارد با حاكم شرع در آن مورد صحبت كنيد و مال الاجاره زمين را بدهيد تا در مورد وقف، مصرف شود.

سؤال 1263: شخصى زمينى را وقف كرده است، و مؤمنين در آنجا مسجد ساخته‌اند؛ ولى اين شخص خود را متولى قرار داده است و نسبت به تعيين امام جماعت و هيأت امنا، دخالت مى‌كند، آيا رعايت نظر او كه خود در جماعت شركت نمى‌كند، لازم است؟

جواب: كسى كه زمينى را براى مسجد وقف كرده، نسبت به مسجد نقشى ندارد و حضور او در نماز جماعت همان مسجد و عدم حضور در اين جهت فرقى ايجاد نمى‌كند، به هر حال در تعيين امام و هيأت امنا نظر او شرعا مؤثر نيست، گرچه بهتر آن است كه در اين موارد توافق همه جلب شود از اختلاف دورى شود.

سؤال 1264: در بعضى از مساجد قرآنهاى خطى وجود دارد كه اكثرا خراب شده و در حال از بين رفتن مى‌باشد. حتى ممكن است به سرقت برود، آيا جايز است به عنوان امانت به نام همان مسجد، در موزه نگه‌دارى شود؟

جواب: اگر وقف مسجد باشند، بايد در مسجد نگه‌دارى و از آنها استفاده شود.

و اگر به طور كلى از قابليت استفاده و خواندن خارج شده، با اجازه متولى‌

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 328
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست