جواب:
اگر بداند مرجع تقليد خودش و سؤالكننده يكى است مىتواند و همچنين است اگر
مسألهگو اعلميّت مجتهدى را كه خود از او تقليد مىكند احراز كرده باشد، ولى اگر
احتمال دهد تقليد سؤالكننده صحيح است و اعلميّت مجتهد خود را احراز نكرده است
بايد فتواى مجتهد او را بگويد.
سؤال
28: كسى از اوّل بلوغ بدون توجه به مسأله تقليد، اعمالى انجام داده است و اكنون از
حضرتعالى تقليد مىكند، تكليف اعمالى كه انجام داده چيست؟
جواب:
اگر اعمالش مطابق با فتواى مجتهدى بوده كه تقليد از او لازم بوده صحيح است.
سؤال
29: كسى كه از مجتهدى تقليد كرده و پس از فوت او با اجازه مجتهد زنده به تقليد او
باقى مانده است، وجوهات شرعى خود را به چه كسى بايد پرداخت كند؟
جواب:
بايد به مجتهد زندهاى كه به او رجوع كرده پرداخت كند.
سؤال
30: پسر بزرگتر كه مىخواهد نماز و روزه پدر را قضا كند، آيا بايد به فتواى مرجع
تقليد پدرش عمل كند يا به فتواى مرجع تقليد خودش؟
جواب:
مطابق فتواى مرجع تقليد خودش عمل كند.
سؤال
31: كسى كه نايب مىشود براى انجام عباداتى چون نماز و روزه و حج، آيا بايد به
فتواى مرجع تقليد خودش عمل كند يا به فتواى مرجع تقليد منوب عنه؟
جواب:
اگر هنگام عقد اجاره قيد نكرده باشد كه طبق فتواى مرجع تقليد منوب عنه عمل كند
بايد مطابق فتواى مرجع تقليد خودش عمل كند و در صورت امكان بهتر است طورى عمل كند
كه با فتواى هر دو آنها مطابق باشد.
سؤال
32: كسانى كه شغلشان در سفر است با توجه به اينكه قبلا مقلّد حضرت امام رحمه اللّه
بودهاند و بعد از رحلت ايشان به فتواى آيات عظام خوئى و گلپايگانى و اراكى رحمه
اللّه بر تقليد امام باقى ماندهاند نسبت به نماز و روزه چه وظيفهاى دارند؟
جواب:
به نظر اين جانب نماز اين افراد در غير از وطن خودشان بنابر احتياط