responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 319

به وقف صحيح و شرعى با متولى معلوم، وقف عزادارى امام حسين عليه السّلام كرده است، آيا جايز است آب موقوفه را جهت شرب مردم به جاى ديگر منتقل كرد؟

جواب: با توجه به اينكه آب وقف مزرعه موقوفه است، جايز نيست در جاى ديگر استفاده شود.

سؤال 1227: زمينى را براى مسجد در نظر گرفته بودم و ساختن آن را به اهالى محل واگذار كرده بودم، چندين سال مى‌گذرد و هيچ اقدامى براى ساختن آن از طرف اهالى به عمل نيامده و صيغه وقف هم خوانده نشده و نماز هم در آن خوانده نشده است، آيا مى‌توان از نيت خود برگشته و زمين را صرف امور خيريه ديگر بكنم؟

جواب: مى‌توانيد صرف امور ديگرى كنيد.

سؤال 1228: شخصى به علت ناراحتى از فرزندان خود و به جهت محروم كردن آنها بدون رضايت قلبى خانه مسكونى خود را وقف كرده است و در محضر هم ثبت كرده است و بعد از مدتى پشيمان شده و مدت ده سال به مقتضاى وقف عمل نكرده است و اكنون فوت كرده و وراث هم به اين خانه احتياج دارند، آيا چنين وقفى صحيح است و عمل به آن لازم است؟

جواب: چنانچه شرايط صحت وقف وجود داشته، صحيح است. و وراث نمى‌توانند به صرف احتياج آن را به هم بزنند و رضايت قلبى چيزى نيست كه مشاهده شود. همينطور كه پشيمانى نقشى ندارد.

سؤال 1229: شخصى در سال 1369 ملكى را با متولى و ناظر معلوم، وقف عزادارى سيد الشهداء عليه السّلام كرده است و چند سالى طبق آن عمل مى‌شد، بعد از فوت او وقفنامه ديگرى مربوط به همين ملك به تاريخ 1374 بدست آمده است كه نسبت به قبلى فرق دارد و كمتر از آن مقدار است، به كداميك از دو وقفنامه بايد عمل كرد؟

جواب: چنانچه صيغه وقف جارى شده باشد و شرايط آن صحيح باشد، تغيير آن جايز نيست. وقف مثل وصيت نيست كه هر كدام تأخر زمانى داشته باشد، واجد اعتبار باشد.

سؤال 1230: چند نفر سه هزار متر زمين وقف گلستان شهداى محل كرده‌اند، اخيرا اهالى،

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 319
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست