جواب:
چنانچه از اهل خبره نباشند شهادت آنها اعتبار ندارد.
بقاء
بر تقليد ميت
سؤال
17: اين جانب در زمان حيات مرحوم آية اللّه اراكى رحمه اللّه تصميم داشتم از ايشان
تقليد كنم و خود را مقلّد ايشان مىدانستم ولى فتواى ايشان را ياد نگرفته و مطابق
با احتياط عمل مىكردم، در چنين صورت بقاى بر تقليد ايشان چه حكمى دارد؟
جواب:
در فرض سؤال بقاى بر تقليد ايشان جايز نيست، زيرا تقليد از ايشان تقليد ابتدايى از
ميت خواهد بود.
سؤال
18: اين جانب پس از رحلت حضرت امام رحمه اللّه تعدادى از مسائل را به آية اللّه
اراكى رحمه اللّه رجوع كردهام، آيا مىتوانم در آن مسائل به فتواى ايشان باقى
باشم؟
جواب:
اگر اعلميت امام رحمه اللّه نزد شما محرز باشد، بايد در تمام مسائل بر تقليد ايشان
باقى بمانيد.
سؤال
19: آيا بقاى بر تقليد ميت جايز است؟ و آيا مىتوان به مجتهد حىّ عدول كرد يا نه؟
اب:
بقاى بر تقليد ميت در همه مسائل- حتى مسائلى كه عمل نكرده- جايز است و با فرض اعلم
بودن ميّت از حىّ، بقاى بر تقليد او واجب است.
سؤال
20: چنانچه مرجعى كه انسان از او تقليد مىكرده، و از دنيا رفته اعلم از حىّ باشد،
آيا لازم است بر تقليد او باقى بماند؟
جواب:
لازم است باقى بماند.
سؤال
21: شخصى از حضرت امام رحمه اللّه تقليد مىكرده، بعد از رحلت ايشان طبق فتواى آية
اللّه اراكى رحمه اللّه بر تقليد امام رحمه اللّه باقى مانده است، آيا اين شخص
مىتواند به تقليد هر دو آن بزرگواران باقى بماند؟
جواب:
اگر اعلميت يكى از اين دو بزرگوار نسبت به ديگرى محرز نباشد مانعى ندارد و در غير
اين صورت لازم است در تمام مسائل بر تقليد اعلم باقى بماند.