responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 278

مسائل متفرقه اجاره‌

سؤال 1108: خانمى چند سال پيش يك ميليون تومان به پسرش پرداخته تا پسرش ماهى 15 هزار تومان به او بدهد، مشروط بر اينكه اصل مبلغ باقى باشد. ولى براى اينكه از لحاظ شرعى اشكال نداشته باشد مادر شفاها و بدون تنظيم سند خودرو وانت پسر را به مقدار يك ميليون تومان مى‌خرد و آن را به ماهى 15 هزار تومان اجاره به فرزند خود واگذار مى‌كند. فعلا بعد از چند سال مادر مى‌گويد يك ميليون پولم را بده و ماشين براى خودت باشد. آيا اين معامله صحيح است؟

جواب: نوشتن و تنظيم سند، شرط صحت معامله و اجاره نيست و معامله بدون آنها نيز صحيح است و معامله مجدد ماشين از طرف مادر كه شرعا مالك آن بوده صحيح است و با توافق طرفين قهرا اجاره فسخ و مال الاجاره قطع مى‌شود و مادر مالك پول مى‌گردد و خلاصه اگر از اول اراده جدى معامله را داشته‌اند عمل آنها اشكال شرعى ندارد.

سؤال 1109: اين جانب داراى يك دستگاه كمباين هستم كه براى برداشت شالى با آن كار مى‌كنم و با كسى قرار كردم كه شش هكتار زمين او را درو كنم و مزد آن را دريافت كردم بعد از درو 5 هكتار كمباين خراب شد و مدتى طول مى‌كشيد تا تعمير شود و صاحب زمين شخص ديگرى را آورد تا بقيه را درو كند، آيا مزد او را من بايد بدهم؟

جواب: بلى، شما بايد مزد دروى يك هكتار را پس بدهيد.

سؤال 1110: شخصى باغ مركبات خود را اجاره داده و شرط كرده كه ضرر بر عهده مستأجر باشد و فعلا مستأجر مقدار زيادى ضرر كرده، آيا موجر مى‌تواند همه پول را دريافت كند؟

جواب: با توجه به شرط مذكور اجاره لازم است، و مى‌تواند همه مال الاجاره را دريافت كند.

سؤال 1111: كسانى پلاك تاكسى را از شهربانى مى‌خرند و سپس آن را به فرد ديگرى اجاره مى‌دهند، آيا صحيح است؟

جواب: اين مورد از مصاديق اجاره نمى‌باشد. ولى واگذارى پلاك تاكسى به‌

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 278
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست