جواب: در تخلفات ادارى بايد به مقامات مربوطه گزارش شود و
در خلاف شرعهاى ديگر شرايط امر به معروف و نهى از منكر ملحوظ گردد و اطاعت در
امورى كه خلاف شرع است جايز نيست.
سؤال 945: اصولا در فقه اسلام براى پيشگيرى از وقوع جرم در
جامعه و تأمين جامعه از خطر مجرمين چه راههاى حقوقى وجود دارد و اين اقدامات در
صورت وجود، تحت چه عناوين فقهى و مطابق كدام دليل مىباشند؟
جواب: اساس سؤال عبارت است از اينكه پيشگيرى از وقوع جرم
آيا مشروعيت دارد يا نه؟ و در صورت اوّل، تحت چه عنوانى قرار مىگيرد؟ جواب اين
است كه اصولا مسأله نهى از منكر كه يكى از فرائض مهمّه اسلام است و حتى بعنوان
ستون براى واجبات ديگر معرفى شده است. زيرا بعد از تحقق جرم و ارتكاب عمل نامشروع
جايى براى نهى و زجر باقى نمىماند. كسى كه مثلا شرب خمر انجام داد و يا خداى
ناكرده زنا كرد، پس از وقوع عمل، وى را از چه چيز نهى مىكنند؟ و آيا نهى مىتواند
تأثيرى در ما وقع داشته باشد و انقلاب محال را بوجود آورد؟ از اينجا استفاده
مىكنيم كه نهى از منكر در رابطه با آينده و يا ادامه فعل واقع شده مىباشد. در
اين صورت پيدا است كه مورد آن اشخاصى است كه زمينه ارتكاب جرم در آنان وجود دارد و
در غير اين اشخاص محلّى براى آن وجود ندارد. با توجه به اين مطلب تمام مراتب موجود
در نهى از منكر در مورد سؤال قابل پياده شدن مىباشد و بعيد نيست كه حتى جريمههاى
مالى در صورتى كه تنها راه ترك منكر و عدم ارتكاب فحشا باشد، بعنوان نهى از منكر
مشروعيت داشته باشد. البته تعيين مقدار جريمه مالى و همينطور تعيين مقدار زندان و
ساير كيفرهاى مربوطه به عهده حاكم شرع است.
امر به معروف و نهى از منكر
سؤال 946: از آنجايى كه امر به معروف و نهى از منكر از
واجبات شرعى مىباشند وظيفه انسان در قبال مجالس لهو و لعب و افراد بىبندوبار
چيست؟