برسد يا كسى به انسان هبه كند و يا پدرى جهيزيه دختر را با
آن خريدارى كند؟
جواب: خير، مطلقا جايز نيست.
سؤال 797: شخصى كه وجوهات و مظالم عباد و كفارات در مالش
هست و مىخواهد به حج برود، آيا مىتواند فقط مخارج حج را تخميس كند و به مكه برود
و پس از مراجعت خمس تمام اموال خود را بدهد. آيا حج او صحيح است؟
جواب: همانطور كه قبلا اشاره شد، تصرف در مال متعلق خمس قبل
از اداى خمس جايز نيست و شما همين مقدار كه مىخواهيد از اموال خود برداريد و خمس
آن را بدهيد و با آن به حج برويد، تصرف در مال غير مخمس است و جايز نيست. لذا اين
كار منع از تصرف را بر طرف نمىكند.
بلى مىتوانيد مقدارى از مال را با اجازه مرجع تقليد خود
جدا كنيد و سپس خمس آن را بپردازيد. و يا اگر اموال شما عبارت از اشياى مختلفه
باشد، مانند خانه، باغ و غير اينها خمس يك نوع معين را بپردازيد و يا اگر پول است
و در بانكهاى متعدد وجود دارد خمس پول مربوط به بانك معين را بپردازيد و يا در فرض
سؤال مقدارى از مال را به قصد اداى خمس به مرجع تقليد يا وكيل او بدهيد و او بعد
از قبول، آن را به شما قرض بدهد و مخارج حج خود را از اين پول يا پولى كه اصلا خمس
به آن تعلق نگرفته بدهيد. در اين صورت حج شما صحيح است.
سؤال 798: شخصى كه اموال خود را تخميس نكرده و عازم سفر
عمره است، آيا مىتواند فقط مخارج عمره را تخميس كند و بدون تخميس بقيه اموال به
عمره برود؟ و آيا عمره وى بدين صورت صحيح است؟ و در صورت عدم صحت، آيا راه حلى
براى اين موارد وجود دارد؟
جواب: تصرف در مالى كه خمس به آن تعلّق گرفته، قبل از
پرداخت خمس آن، جايز نيست و برداشت مخارج عمره و دادن خمس آن، تصرف در مال غير
مخمس است و جايز نيست. و اين كار منع از تصرف را برطرف نمىكند. بلى مىتوانيد
مقدارى از مال را به قصد اداى خمس به مرجع تقليد يا وكيل او بدهيد و او بعد از
قبول آن را به شما قرض بدهد و شما آن را صرف مخارج عمره كنيد، در