responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 190

جواب: در فرض سؤال، اگر باغ زايد بر مؤونه نيست خمس آن واجب نيست.

ولى ميوه آن اگر زايد بر مؤونه باشد، خمس دارد.

سؤال 754: شخصى حساب سال نداشته است و زمين موروثى خود را به صورت باغ در آورده تا از ميوه آن استفاده كند. پس از چند سال، مقدارى محصول ميوه باغ، زائد بر احتياج او شده است. اكنون مى‌خواهد حساب سال قرار دهد، خمس اين باغ چگونه است؟

جواب: در فرض سؤال، اگر مخارج باغ از درآمد سال او بوده باغ مذكور خمس ندارد ولى ميوه آن مقدارى كه زايد بر مؤونه است خمس دارد.

سؤال 755: شخصى با مقدارى پول خمس داده زمينى خريدارى كرده و به صورت باغ در آورده تا از ميوه آن جهت تجارت استفاده كند، آيا به اين باغ خمس تعلق مى‌گيرد؟

جواب: خمس تفاوت قيمت زمين و نيز خمس درختها را بايد بپردازد.

سؤال 756: اين جانب زمين مواتى را احياء كرده‌ام، آيا به اين زمين خمس تعلّق مى‌گيرد؟

جواب: اگر زمين را به صورت باغ در آورده‌ايد تا از ميوه آن براى خود و خانواده‌تان استفاده كنيد و قصدتان فروش ميوه نبوده و زايد بر حاجت نيز نباشد، خمس ندارد. بلى اگر باغ را بفروشيد بايد خمس قيمت فعلى آن را بپردازيد. و اگر زمين را به منظور زراعت يا به عنوان باغى كه ميوه آن را بفروشيد آباد كرده‌ايد، خمس قيمت فعلى آن بايد پرداخت شود. هر چند باغ را نفروخته باشيد.

سؤال 757: آيا زمين‌هاى كشاورزى خمس دارد؟

جواب: زمين كشاورزى در حكم سرمايه است و خمس دارد. ولى چنانچه زمين به مقدارى است كه فقط براى تأمين زندگى و معاش اوست و اگر خمس آن را بدهد قادر به ادامه زندگى نخواهد بود، لازم نيست فعلا خمس آن را بپردازد. و در صورتى كه بعدا متمكن شد بپردازد. اگر چه تدريجى باشد.

سؤال 758: شخصى زمينى را براى زراعت گندم مورد نياز خانواده خود خريدارى كرده است و چيزى از آن را بفروش نمى‌رساند. آيا اين ملك متعلق خمس است؟

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 190
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست